Saniona AB offentliggör prospekt avseende företrädesemission

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland

Styrelsen för Saniona AB (publ) (”Saniona” eller ”Bolaget”) har upprättat ett prospekt avseende företrädesemission av aktier, vilket idag har godkänts och registrerats av Finansinspektionen.

Prospektet finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.saniona.com. Det tryckta prospektet kommer under teckningsperioden att kunna erhållas kostnadsfritt från Saniona, telefon + 45 707 05225, e-mail: tf@saniona.com. Frågor om teckning och betalning besvaras av emissionsinstitutet Erik Penser Bankaktiebolag AB, telefon +46 (0)8 463 80 00.

Bolaget kommer att distribuera en informationsbroschyr till samtliga aktieägareägare med närmare instruktioner om teckning av aktier.

Företrädesemissionen i korthet

• Aktieägare i Saniona har företrädesrätt att teckna en aktie för fyra befintliga aktier.
  • Teckningskursen är 14,00 SEK per aktie. Courtage utgår ej.
  • Saniona tillförs högst 60,7 MSEK före emissionskostnader vid full teckning av företrädesemissionen.
  • Avstämningsdag för deltagande i företrädesemissionen var den 23 september 2015.
  • Teckningsperioden i företrädesemissionen löper den 28 september - 12 oktober 2015.
  • Handel med teckningrätter på AktieTorget sker under perioden 28 september - 8 oktober 2015.

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk Fas 1. Forskningen är inriktad på̊ jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc., som är finansierad av Atals Venture Inc. och Biogen Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass med 18 medarbetare. Saniona är noterat på̊ AktieTorget sedan april 2014 och har cirka 2 000 aktieägare. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.

Taggar: