Saniona har inlett noteringsprocessen för NASDAQ OMX Stockholm

Saniona, ett ledande bioteknikföretag inom jonkanalforskning, kommer att implementera IFRS redan i Q2-rapporten 2015 som en del av noteringsprocessen för huvudlistan på Nasdaq Stockholm. På grund av implementeringen av IFRS har Saniona beslutat att senarelägga offentliggörandet av Q2-rapporten från den 21 augusti till den 31 augusti. Som tidigare meddelats planerar Saniona en notering på huvudlistan under 2016.

Saniona ska rapportera i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS) i minst två räkenskapsperioder före notering på huvudmarknaden. Dessutom ska de presenterade boksluten omfatta en treårsperiod vid tidpunkten för notering. Saniona och Deloitte har gjort en analys för att identifiera viktiga områden med potentiella skillnader mellan IFRS och svenska redovisningsprinciper (GAAP) för Sanionagruppen. Den preliminära slutsatsen är att det inte finns några större skillnader i koncernredovisningen av Sanionagruppen under rapporteringsperioden. Saniona har också beslutat att ändra inledningen av rapporteringsperioden för Sanionagruppen från den 30 januari 2014 till den 1 januari 2013.

“Vi har beslutat att senarelägga offentliggörandet av den kommande rapporten till den 31 augusti med hänsyn till den extra arbetsbördan med att genomföra IFRS. Genom att implementera IFRS i Q2-rapporten, kommer vi att kunna pricka av ett av kraven för notering. Dessutom, genom att ändra rapporteringsperioden för Sanionagruppen, kommer vi kunna presentera boksluten för den efterfrågade treårsperioden då vi har publicerat årsredovisningen för 2015, säger Thomas Feldthus, EVP and och CFO på Saniona.

Parallellt med införandet av IFRS, har Deloitte genomfört en pre-IPO studie på Saniona under juni. Deloittes undersökning omfattade information om förvaltning, ekonomisk planering, kontroll och uppföljningsförfaranden, kapacitet för extern kommunikationsgivning till aktiemarknaden och lönsamhet och finansiella ställning.

”Baserat på resultaten från Deloittes analys, är vi övertygade om att vi kommer att kunna uppfylla Nasdaqs rekommendationer före den planerade noteringen 2016”, säger Thomas Feldthus, EVP och CFO på Saniona.

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk fas 1. Forskningen är inriktad på̊ jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med världsledande läkemedelsbolag som Janssen Pharmaceuticals Inc. och Pfizer Inc. liksom Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc., som är finansierad av Atals Venture Inc. och Biogen Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass med 18 medarbetare. Saniona är noterat på̊ AktieTorget sedan april 2014 och har cirka 2 000 aktieägare. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.