Sanionas samarbete med Pfizer avslutas

Saniona, ett ledande bioteknikföretag inom jonkanalforskning, meddelar idag att bolagets forskningssamarbete med Pfizer Inc. inom neurologiska sjukdomar har avslutats. Saniona bibehåller rättigheterna till forskningsprogrammet.

Pfizer har tagit beslutet att avsluta sitt forskningssamarbete med Saniona.

“Vi beklagar att Pfizer har beslutat att avsluta programmet efter en nyligen genomförd sammanslagning av sina verksamheter för smärta och neurovetenskap i Storbritannien och USA. Även om det är en besvikelse är det inte ovanligt att omstruktureringar leder till att externa samarbetsprogram avslutas” säger Jørgen Drejer, vd på Saniona.

”Pfizer har varit en utmärkt partner och vi har tillsammans utvecklat programmet. Forskningsprogrammet har inneburit betydande framsteg de senaste ett och ett halvt åren. Saniona och Pfizer har syntetiserat och screenat ett stort antal substanser. Dessa aktiviteter har resulterat i visad effekt vid in vivo djurstudier.”

“Saniona kommer att behålla rättigheterna till programmet i framtiden. Det är ett mycket innovativt program, som har potential att öppna upp nya behandlingsmöjligheter för neurologiska sjukdomar. Vi avser att etablera ett nytt partnerskap med ett annat läkemedelsföretag för just detta program. De uppnådda prekliniska proof of principle i kombination med möjligheten att identifiera en ny utvecklingskandidat förväntas skapa betydande intresse hos potentiella partner.”

Uppsägningen av samarbetsavtalet innebär att Saniona inte kommer att erhålla ytterligare intäkter från detta samarbete. Den förväntade intäkten för andra halvåret 2015 kommer följaktligen att vara cirka 6 MSEK lägre än tidigare förväntat.

“Vi arbetar hela tiden med att skapa nya affärer och partnerskap. Vår starka och breda projektpipeline har rönt stort intresse från ett antal aktörer i branschen, och därför är vi fortsatt positiva till vår partnerskapsmodell.”

Thomas Feldthus, vvd och CFO, Saniona. Mobil: +45 2210 9957, E-post: tf@saniona.com

Om Saniona
Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk fas 1. Forskningen är inriktad på̊ jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc., som är finansierad av Atals Venture Inc. och Biogen Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass med 18 medarbetare. Saniona är noterat på̊ AktieTorget sedan april 2014 och har cirka 2 000 aktieägare. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.