Återbruk i fokus när Sankt Kors och Dukaten flyttar ihop i nya lokaler

Inför byggstart av de nya lokalerna, belägna i Ebbepark, är maximerad återanvändning högst på prioriteringslistan. Genom att minimera det som går till tippen vill Sankt Kors minska byggets miljöpåverkan och motbevisa antagandet att det skulle vara dyrare att nedmontera för återbruk än att bygga nytt.

– Det ska bli oerhört spännande att se slutresultatet och jämföra det med hur det blivit om vi bara rivit ut allt och byggt nytt. Varje gång man kan visa att det faktiskt inte behöver bli dyrare tar man bort en stor anledning till varför hållbart byggande ofta väljs bort, säger Sara Malmgren, hållbarhetsansvarig på Sankt Kors.

De nya lokalerna, belägna på Fridtunagatan 24 i Ebbepark, inryms i den befintliga byggnaden Mattverkstan och återbruket kommer att röra allt från att ta tillvara på existerande byggmaterial till att återanvända lampor och utrustning. Lokalerna beräknas vara redo för inflyttning av Sankt Kors och dotterbolaget Dukaten under hösten.

Sankt Kors har redan arbetat med återbruk för att minska organisationens miljöpåverkan, men det har aldrig tidigare gjorts i den här omfattningen. Vi har länge pratat om att vi vid nästa stora ombyggnationsprojekt vill testa att maximera återanvändning och minimera det som går till tippen. Så när det nu var dags för Sankt Kors och Dukaten att flytta ihop i nya lokaler så sa vi att “nu kör vi!” säger Sara Malmgren.

De nya lokalerna blir cirka 900 kvadratmeter stora och utformningen kommer att inkludera ett öppet kontorslandskap, flera mötes- och konferensrum, en kundmottagning samt en verkstad.

Sara Malmgren, hållbarhetsansvarig Sankt Kors

E-post: sara.malmgren@sanktkors.se

Sankt Kors är ett kommunägt bolag med uppdrag att främja utveckling och tillväxt i Linköping. Genom att bygga kreativa företagsmiljöer, stimulera till samverkan och investera i innovativa projekt bidrar Sankt Kors aktivt till näringslivets utveckling.

Dukaten ingår i Sankt Kors Fastighets AB. Dukaten verkar för en hållbar mobilitet i samverkan med andra aktörer och möjliggör genomförandet av kommunens parkeringsstrategi.