Campushallen etablerar sig i Ebbepark

Wahlbecks Företagspark håller på att utvecklas till Ebbepark – en ny inbjudande del av Linköping för företagare, boende, studenter och allmänhet. Byggstarten närmar sig och nu har Campushallen skrivit ett intentionsavtal med Sankt Kors om att etablera en träningsanläggning i den första etappen av Ebbepark.

Ebbepark ska bli framtidens hållbara tillväxtmiljö med företag, bostäder, butiker, caféer och samhällsservice. Och en träningsanläggning. Campushallen som idag bedriver sin verksamhet vid universitetet ser med det strategiska läget möjligheter att nå fler linköpingsbor, företagare och studenter med den nya satsningen.

– Många studenter bor ju i stan och vi vill även finnas nära city för dem, samtidigt som vi vill öppna upp för företag och närboende att träna hos oss, säger Pia Carlsson, verksamhetschef på Campushallen. Planerna är också att vi ska kunna hyra ut den stora hallen för mässor, större idrottsevenemang och event.

Anläggningen ligger i den första byggetappen av Ebbepark och beräknas vara färdig 2020. Exakt vad den kommer att innehålla ligger på ritbordet, men tanken är att det ska finnas en fullstor bollhall med läktare, gym, lokaler för gruppträning och en friskvårdsenhet som erbjuder behandlingar.

– Syftet med Ebbepark är att skapa en stadsdel där många människor träffas. Vi tror att Campushallen kan bidra till det genom att erbjuda en anläggning där företagare, boende och studenter kan träffas. Samtidigt är det en viktigt del i vår hållbarhetsstrategi för Ebbepark att kunna erbjuda möjligheter till träning och friskvård till en bred målgrupp. Därför är vi glada att ha fått Campushallen som en partner för det, säger Johan Kristiansson, vd Sankt Kors.

Fakta Ebbepark:
- Utvecklas av Sankt Kors och Stångåstaden
- 600 nya lägenheter
- Utökad verksamhetsyta från 30 000 m2 till 60 000 m2
- Arena för forskning och utveckling
- Hållbar stadsbyggnad. Certifiering av första etappen enligt Breeam Excellent

Fakta Campushallen:
- LSIF (Linköpings Studenters Idrottsförening) driver verksamheten i Campushallen som ligger i anslutning till Universitet.
- Ca 7.200 medlemmar varav ca 65 % är studenter.
- Föreningen bildades 1966
- Anläggningen Campushallen på Campus Valla är 10.000 kvm stor och invigdes 2000, utbyggt med ett stort gym 2005-2006.
- Kompletterats med en friidrottshall 2007 som drivs i kommunal regi.

Johan Kristiansson, vd, Sankt Kors, 070-647 58 15
Pia Carlsson, verksamhetschef, Campushallen, 0702-76 78 72