Dansskola flyttar in i Detektiven

Parkeringshuset Detektiven i Linköpings innerstad har renoverats och moderniserats och till hösten fylls även husets bottenplan med liv på nytt. Det är Dansakademien som flyttar in och välkomnar danssugna i alla åldrar att träna i city.

Dansakademien har tecknat ett avtal med fastighetsägaren Sankt Kors och kommer att etablera sig i de 340 kvadratmeter stora lokalerna lagom till höstterminen 2020.  Dansakademin finns sedan tidigare i Norrköping, Finspång, Skärblacka och Valdemarsvik och har utbud för allt från nybörjare till tävlingsdansare och i olika genrer som disco, hiphop eller konstnärlig dans.

- Lokalens läge är perfekt för oss. Vi ligger centralt även i Norrköping och det fungerar väldigt väl. Det vi kan tillföra som inte finns i dag i Linköping är möjligheten till tävlingsdans. Idag åker många från Linköping som vill tävla till vår studio i Norrköping och vi tror verkligen att det finns en efterfrågan på det även i Linköping, säger Caroline Havenslätt, vd Dansakademien.

Verksamheten drar igång på allvar i början av höstterminen men redan i mars kommer Dansakademien presentera sig i Linköping då de arrangerar en stor nationell danstävling i samarbete med Campushallen på universitetsområdet.

- Vi har verkligen blivit positiv mottagna i Linköping och vi ser fram emot att bli en del av stadens kulturutbud. Vi tror också att det finns utrymme för samarbeten med andra aktörer i lokalen under de tider vi inte har verksamhet, säger Caroline Havenslätt.

Det är roligt att få välkomna Dansakademien till Linköping. Vi tror att det blir ett värdefullt tillskott till Linköpings city med liv och rörelse för alla åldrar i lokalen, även på kvällar och helger, säger Anna-Maria Jakobsson, vd Sankt Kors.

Caroline Havenslätt, vd Dansakademien, 070-753 64 34
Anna-Maria Jakobsson, vd Sankt Kors, 072-593 87 01

Sankt Kors är ett kommunägt bolag som bygger och utvecklar fastigheter i Linköping för nya företag och företag i förändring. Företaget utgör en viktig del i kommunens satsningar på en utveckling av näringslivet och bolagets uppdrag är att skapa och erbjuda företagsmiljöer som stimulerar utveckling och tillväxt. Sankt Kors driver sin verksamhet på kommersiella grunder och finansierar den uteslutande med intäkter från hyror.