Ebbepark får unik parkbyggnad

Ebbepark i Linköping utvecklas till en levande del av staden med det mesta som behövs för såväl livet som arbetslivet. Här påbörjar Sankt Kors nu uppförandet av Ebbeparks minsta, men kanske också mest speciella, byggnad. Byggnaden kommer nämligen att ha en park som tak.

I Ebbepark ska det finnas förutsättningar för människor att mötas på olika sätt. Därför planeras nu anläggandet av en central publik park,en grön oas som ska knyta ihop områdets fyra kvarter. I ena hörnet av den planerade parken finns Marianne Richters torg och det är här, under själva parken och med gräs som tak, som Sankt Kors nya byggnad kommer att ha sin entré. I byggnaden planeras för café, bageri eller en take away restaurang.

- Marianne Richters torg kommer att bli en naturlig samlingsplats med flera olika ställen att äta eller fika på, säger Anna-Maria Jakobsson, vd på Sankt Kors. Den här byggnaden med sitt speciella uttryck kommer att bli något av en profilbyggnad för Ebbepark, även om den är den minsta byggnaden i området.

Parkbyggnaden börjar byggas nu och beräknas vara färdig runt februari 2023. När stommen till byggnaden är på plats börjar även den publika parken att anläggas och till sommaren 2024 kommer allting vara redo för alla som vistas i Ebbepark att njuta av.

Fakta parkbyggnad

Vad: Café/bageri/restaurang

Yta: 266 m2 BTA
Byggstart: januari 2022