Ebbeparks centrala mötesplats invigd

Nu är ännu en milstolpe nådd i tillväxten av Ebbepark. Under onsdagen invigdes byggnaden Spektrum som med sina stora mötesytor, kontor och coworking, ska bli navet för näringslivet i området. Invigde gjorde kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg tillsammans med Sankt Kors vd Anna-Maria Jakobsson och två av arkitekterna som står bakom designen av Spektrum, Viggo Haremst och Hanna Rangsjö.

Med sex våningar och en stor gemensam lounge på flera plan blir Spektrum navet för möten och företagande i Ebbepark. Byggnaden är designad för att underlätta och stimulera till interaktion. Runt den centrala loungen finns kontor, konferensutrymmen, coworking och en stor takterrass. I bottenvåningen finns även plats för restaurang och reception.

- Linköping är en stad i stark tillväxt och det är glädjande att vi kan erbjuda företagen attraktiva lägen för att etablera sina verksamheter. Spektrum uppmuntrar verkligen till utveckling, och med sitt strategiska läge mellan universitetet, Mjärdevi och citykärnan kommer den att vara en värdefull mötesplats för många, inte bara för företag i Ebbepark, säger Niklas Borg, kommunstyrelsens ordförande, som invigde byggnaden i en digital sändning under onsdagen.

Ebbepark byggs med hållbarhet i fokus och Spektrum är byggt enligt miljöbyggnadskraven där materialen rakt igenom är valda för att säkerställa ett sunt hus. Lokalerna kyls med frikyla och elen från solceller på taket bidrar till byggnadens elförsörjning. I området finns elcykel- och bilpool och direkt under Spektrum finns garage och cykelrum med plats för 160 bilar och ett hundratal cyklar. Allt för att det ska vara lätt att ta sig till och från området på ett hållbart sätt.

-Vi är glada över att efter många års planerande och byggande äntligen få välkomna företag och besökare till Spektrum och Ebbepark. Och när arbetslivet utvecklas i spåren av pandemin är det positivt med helt nya lokaler, anpassade till nya arbetssätt, säger Anna-Maria Jakobsson.

Fakta Spektrum
Yta: 8259 m2
Höjd: 6 våningar
Innehåll: Kontor, konferens, co-working och restaurang. Stor lounge och takterrass.
Mobilitet: garage för 160 bilar och 100 cyklar i direkt anslutning. 14 laddplatser för elbilar, förberett för fler.
Byggherre: Sankt Kors
Arkitekt: Arrow Arkitekter och Winell & Jern Arkitekter
Entreprenör: Åhlin och Ekroth
Projektledning: Team PP