Multifunktionellt parkeringshus byggs i Vallastaden

I Vallastaden i Linköping håller en av landets mest innovativa stadsdelar på att växa fram. Den senaste byggstarten i området är ett så kallat multihus. Förutom parkering innehåller huset en mängd funktioner som stöder hållbarhetstanken i Vallastaden. Solcellsbeklädd fasad, biltvätt, återvinningsrum och sopsugsterminal för att nämna några. Och på taket finns möjlighet till biodling.

Det är Dukaten Parkering som tillsammans med Tekniska verken nu börjat bygga det nya multihuset. Flustret som huset heter, fungerar som entré till området och kommer att innehålla 315 parkeringsplatser, alla förberedda för laddstolpar. En av transformatorstationerna i området kommer vara integrerad i huset liksom även bredbandsnoden för området. En sopsugsterminal gör att avfallsbilar inte behöver åka runt i stadsdelen och i ett återvinningsrum ska de boende kunna lämna in de flesta material för återvinning och dessutom få återkoppling på den nytta deras insats ger och uppmuntras till en hållbar livsstil.

– Multihuset är ett sätt att integrera flera funktioner en ny stadsdel har behov av inom en byggnad, säger Matts Skeppstedt på Dukaten Parkering. Vårt mål har varit att kombinera en smart byggnad med många funktioner samtidigt som det ska vara estetiskt tilltalande. T ex använder vi tunnfilmssolceller för att kunna kombinera energieffektivitet och en tilltalande exteriör.

Innovativa miljölösningar
Fasaden och en ramp kommer vara täckta av solceller som ger färg och estetik, samtidigt som de genererar el till laddstolpar och övrig elanvändning i huset. Den el som blir över levereras ut i distributionsnätet. Byggnaden kommer även att ha en innovativ miljöprofil i andra delar. Till exempel kommer marken utanför entréerna och vissa utrymmen i huset att värmas av överskottsvärme från Tekniska verkens kulvertsystem i området.

Delar av fasaden kommer att ha växtväggar för att skapa en trevligare bostadsmiljö och bidra till den biologiska mångfalden. På taket ska det dessutom finnas möjlighet att ha biodling, något som namnet Flustret anspelar på.

Multihuset kommer att stå färdigt i god tid till det bo- och samhällsexpo som kommer att arrangeras i Vallastaden sensommaren 2017.

Fakta om Flustret
315 p-platser – alla förberedda för laddstolpar
Fasader och ramper med tunnfilmssolceller som beräknas generera ca 55 MWh solel per år, motsvarande 11 villors hushållsel
Transformatorstation