Namntävlingen avgjord: elcykelpoolen i Linköping blir LinBike

Nu har Linköpings elcykelpool fått ett namn. Efter namntävlingen är det klart att Linköpings elcykelpool kommer att heta LinBike.

-Vi fick in många bra och fyndiga förslag, men vi fastnade till slut för LinBike. Namnet är modernt, tydligt och har en stark koppling till Linköping. Det känns klockrent och sänder också ut rätt signaler kring elcyklarna, säger Sandra Strand, komunikationsansvarig för mobilitet på Sankt Kors.

I samband med det nya namnet, får elcykelpoolen också en ny symbol och ett nytt utseende.

- Vi associerar symbolen till rörelse och till att ”starta något”. Den är enkel och anspelar på elektricitet, kraft och riktning. Vi har valt en orange grundfärg, både till cyklarna och till den grafiska profilen. Den lila accentfärgen sticker ut och piggar upp, säger Sandra Strand.

Cyklarna produceras i Frankrike. En prototyp är nu på plats i Linköping där den genomgår olika tester för att därefter eventuellt behöva justeras.

Fakta LinBike
Elcykelpoolen i Linköping, LinBike, ska utgöra ett komplement till kollektivtrafiken och bidra till att göra Linköping till en grön, skön och smidig stad att besöka och förflytta sig i. I mars 2019 kommer LinBike att vara i drift: 200 cyklar kommer att vara placerade vid 20 laddstationer runt om i staden. LinBike utvecklas och implementeras av Sankt Kors Fastigheter på uppdrag av Linköpings kommun. Dukaten kommer att ansvara för drift och kundtjänst. Frågor & Svar kring LinBike.

Sandra Strand p LinBike

Logga LinBike

För mer information, kontakta gärna:
Sandra Strand, kommunikationsansvarig för mobilitet
mobil: 072-459 07 12
e-post: sandra.strand@sanktkors.se

Sankt Kors Fastighets AB är ett kommunägt bolag som bygger och utvecklar fastigheter i Linköping för nya företag och företag i förändring. Företaget utgör en viktig del i kommunens satsningar på en utveckling av näringslivet och bolagets uppdrag är att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler som skapar förutsättningar för utveckling och tillväxt. Genom Dukaten Parkering ansvarar Sankt Kors även för genomförandet av kommunens parkeringsstrategi i Linköping. Sankt Kors driver sin verksamhet på kommersiella grunder och finansierar den uteslutande med intäkter från hyror.