Ny HVO-mack invigs på Vreta Kluster

Nu kan ännu fler östgötar byta fossilt bränsle mot ett förnybart alternativ i sina fordon. Det förnybara drivmedlet HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) är ett hållbart alternativ till fossil diesel som minskar de negativa klimatutsläppen med 90 procent. Den 23 november invigs en ny HVO-mack vid Vreta Kluster. Tankstationen har byggts av Sankt Kors i samarbete med Energifabriken med finansiellt stöd från Klimatklivet.

Media hälsas välkomna när macken invigs av miljökommunalråd Rebecka Hovenberg.

På plats för att berätta mer om HVO, hållbarhet och miljöteknik finns representanter från Sankt Kors och Energifabriken. Det kommer även att finnas olika premiärtankande fordon.

Invigning

När: 23 nov kl. 12.00-13.00

Var: Klustervägen 1, Vreta Kloster

Vi bjuder på sopplunch.

För mer information och anmälan vänligen kontakta

Eva Ankarberg, kommunikationschef Sankt Kors, 070-377 82 43

Om HVO

HVO-bränslet i den nya tankstationen tillverkas av 100 procent förnybara råvaror, såsom vegetabiliska och animaliska oljor. Bränslet har alla egenskaper som fossil diesel har men är förnybart, innehåller mindre gifter och minskar koldioxidutsläppen. Produkten på den nya macken heter Neste MY Förnybar Diesel. Bränslet fungerar i alla typer av dieselmotorer och det behövs inget omställningsarbete för ett byte mellan fossil diesel till det som erbjuds i HVO-mackar. HVO är den andra generationens fossilfria dieselbränsle och levereras direkt från Finland – vilket i drivmedelsbranschen kan anses närproducerat.

Läs mer om Energifabriken på Energifabriken.se

Sankt Kors Fastighets AB är ett kommunägt bolag som bygger och utvecklar fastigheter i Linköping för nya företag och företag i förändring. Företaget utgör en viktig del i kommunens satsningar på en utveckling av näringslivet och bolagets uppdrag är att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler som skapar förutsättningar för utveckling och tillväxt. Genom Dukaten Parkering ansvarar Sankt Kors även för genomförandet av kommunens parkeringsstrategi i Linköping. Sankt Kors driver sin verksamhet på kommersiella grunder och finansierar den uteslutande med intäkter från hyror.