Pallplats för Sankt Kors i rankningen av Sveriges bästa arbetsplatser

Idag utsågs de bästa arbetsplatserna i Sverige. I klassen för mindre bolag med 20-49 anställda kom det kommunägda bolaget Sankt Kors på en tredje plats. En ytterligare förbättring från förra årets resultat då bolaget placerade sig på fjärde plats.

Det är det globala undersökningsföretaget Great Place to Work som varje år frågar 11.5 miljoner medarbetare i 90 länder vad de tycker om sin arbetsplats. De allra bästa rankas på nationella listor och det är alltså här som Sankt Kors hamnar på en fin tredjeplats i Sverige.

- Det är otroligt roligt att hamna på en pallplats, men det är inte utmärkelser vi jagar när vi utvecklar vår medarbetarkultur. Det är resan dit som är huvudsyftet. Vår medarbetarundersökning är ett viktigt verktyg för att säkerställa att vi jobbar med rätt saker för att bli ännu bättre, säger Anna-Maria Jakobsson, vd Sankt Kors.

Rankningen av de bästa arbetsplatserna i Sverige baseras på en grundlig genomgång av företagskulturen där organisationen bedöms utifrån medarbetarnas upplevelse av arbetsplatskulturen och organisationens insatser för att skapa en riktigt bra arbetsplats. Det är alltså en samlad bild som tar hänsyn till både medarbetarnas och beslutsfattarnas upplevelser.

- Efter en noggrann granskning av Sankt Kors resultat i vår medarbetarundersökning och deras initiativ för att skapa en riktigt bra arbetsplatskultur för alla sina medarbetare kan vi utse Sankt Kors till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser 2022. Sankt Kors är en förebild när det kommer till sättet att arbeta med tillit, stolthet och gemenskap på och vi hoppas att fler ska bli inspirerade att ta efter, säger Maria Grudén, vd Great Place to Work.

Samtliga tillfrågade medarbetare på Sankt Kors svarar att de är stolta över att berätta för andra var de arbetar och att de skulle rekommendera sin arbetsplats. Dessutom tycker alla att det arbete som de genomför är meningsfullt.

- Jag är övertygad om att engagerade medarbetare är vår viktigaste tillgång. Det är inte bara bra för Sankt Kors att vi har lyckats uppnå så fina resultat, det innebär också att vi kan fortsätta leverera nytta för våra kunder och för näringslivets tillväxt i Linköping - vilket är vårt uppdrag, säger Anna-Maria Jakobsson.

För frågor vänligen kontakta:

Anna-Maria Jakobsson, VD Sankt Kors

072-593 87 01, anna-maria.jakobsson@sanktkors.se