• Sankt Kors/

Pressinbjudan: Linköpings draknäste - Gröna pionjärer pitchar för ett hållbart Linköping

Den 15 mars är det återigen dags för Linköpings draknäste - en unik arena där modiga innovatörer pitchar sina hållbara idéer för Linköpingsdrakarna Sankt Kors, Stångåstaden, Lejonfastigheter, Tekniska verken och RISE.

Media hälsas välkommen att delta vid eventet där det också ges möjlighet att göra intervjuer med de deltagande företagen.

Tid: Fredagen den 15 mars, klockan 09:30 - 13:00
Agenda: 09.00 fika, 09:30–12:00 eventet pågår, 12:00–13:00 lunch från Svinneriet
Plats: Spektrum, Fridtunagatan 41

Årets deltagande företag:
* Visiarc - smart trafikstyrning
* AKKR8 - mobilstyrda sensorer
* Kuikka & Company - grävfria laddstationsinstallationer
* Juradic Consulting - värmebatterier med PCM
* Blive AS - holistiska energisystem

Om Linköpings draknäste
Linköpings draknäste efterlyser lösningar för minskade utsläpp av växthusgaser, men som i nuläget saknar verifikation och behöver testas. Deltagande företag presenterar under eventet sina inspirerande idéer för ett hållbarare samhälle. Vinnaren får en testbäddscheck på 20 000 kronor samt chansen att testa sin idé i skala 1:1.

Bland förra årets deltagare finner vi Signostium vars digitala namnskyltar är installerade runt omkring i Testbädd Ebbepark. Skyltarna drivs av ljusceller från det Linköpingsbaserade företaget Epishine, som tar upp inomhusljus. Produktidén fångades upp av drakarna och används nu i flera hyresrätter med motiveringen att namnskyltarna kan justeras på distans och bidrar inte bara till att spara tid för fastighetsskötarna utan även till att minska energiförbrukningen på planeten.

Partners och möjliggörare
Testbäddscheckarna delas ut av Linköpings kommun och evenemanget faciliteras av Sankt Kors, Linköpings Science Park, Stångåstaden, Lejonfastigheter, Tekniska Verken och RISE. Det är tack vare Klimatneutrala Linköping 2030 (Viable Cities) som eventet möjliggjorts. Linköping är sedan oktober 2021 en av 23 städer som deltar i den nationella kraftsamlingen Klimatneutrala städer 2030 drivet av Viable Cities som är ett av Sveriges 17 strategiska innovationsprogram. Städerna inom programmet rekommenderas att utforska hur digitalisering och digitala verktyg kan bidra till klimatomställning och hållbarhet, hur medborgare, civilsamhället och näringslivet kan bli medskapare i klimatomställning och stadens framtid samt hur investeringar kan mobiliseras och finansiella flöden riktas om för att växla upp klimatomställningstakten.

För mer information kontakta:
Cornelia Lindstedt, kommunikatör Sankt Kors
Mejl: cornelia.lindstedt@sanktkors.se

Sankt Kors är ett kommunägt bolag med uppdrag att främja utveckling och tillväxt i Linköping. Genom att bygga kreativa företagsmiljöer, stimulera till samverkan och investera i innovativa projekt bidrar Sankt Kors aktivt till näringslivets utveckling.