Sankt Kors tionde bästa arbetsplatsen i Sverige

Varje år utses Sveriges bästa arbetsplatser av Great Place to Work. I kategorin små företag med mellan 20 och 49 medarbetare hamnade Sankt Kors på tionde plats. Utnämningen baseras dels på medarbetarnas omdömen, dels på en beskrivning av företagskulturen, samt hur väl de två matchar varandra. 100 procent av medarbetarna i Sankt Kors tycker att de har en mycket bra arbetsplats, en grundtrygghet som är extra värdefull i Corona-tider då alla som kan jobbar hemifrån.

Sankt Kors uppdrag är att skapa förutsättningar för utveckling och tillväxt i Linköping. Basen för att göra det är att ha motiverade medarbetare som varje dag strävar mot bolagets vision. Därför har Sankt Kors aktivt arbetat med att utveckla varje individ i självledarskap. Det visar sig i resultatet av den senaste undersökningen där det genomsnittliga företroendeindexet låg på hela 96 procent, vilket är 16 procent över genomsnittet bland jämförbara bolag i undersökningen. Förtroendeindex mäter bland annat tillit till ledarskapet, stolthet till arbetet och trivsel med kollegor.

— Mitt fokus är att göra mitt bästa för att göra andra bra. Jag tror att motivation och innovation föds ur självständighet, egenansvar och tillit, och självklart genom att ha roligt på jobbet, med en balans i livet. Det är såklart roligt att få ett kvitto på att det fungerar, även om det inte är något självändamål att hamna på en topplista. Nöjda kunder och motiverade medarbetare är vad vi strävar efter varje dag, säger Anna-Maria Jakobsson, vd på Sankt Kors.

Sedan tre veckor arbetar alla medarbetare som kan hemifrån. Efter en snabb omställning av de tekniska behoven har allt flutit på bra.

— Nu har vi en extraordinär situation i Sverige där många behöver vara hemma av olika anledningar, men jag känner mig mycket trygg i att vår verksamhet är så pass mogen och självgående att allt fungerar bra och vi kan hålla en hög servicegrad till våra kunder trots de ändrade förutsättningarna, säger Anna-Maria Jakobsson.

För mer information vänligen kontakta
Anna-Maria Jakobsson, VD Sankt Kors
E-post: anna-maria.jakobsson@sanktkors.se