Sankt Kors utsedd till Sveriges fjärde bästa arbetsplats

Idag koras de bästa arbetsplatserna i Sverige, när medarbetarna själva får välja. I undersökningen Sveriges Bästa Arbetsplatser 2021 kommer det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors på fjärde plats i sin kategori. Det är en klättring från plats 10 i förra årets mätning.

Det globala undersökningsföretaget Great Place to Work frågar varje år 11.5 miljoner medarbetare i 90 länder vad de tycker om sin arbetsplats. Resultatet baseras på hur medarbetarna upplever sin arbetsplats och hur väl det stämmer med hur företaget beskriver sin arbetsplatskultur. Därefter rankas de allra bästa på nationella listor och det är alltså här som Sankt Kors hamnar på en fin fjärdeplats i Sverige i kategorin Små organisationer (20-49 medarbetare).

- Det är naturligtvis väldigt glädjande att få den här bekräftelsen på att vårt sätt att arbeta fungerar väl även i de märkliga tider vi har haft det senaste året, säger Anna-Maria Jakobsson, vd på Sankt Kors. Vi har jobbat med individutveckling och självledarskap i många år och det blev verkligen en provtryckning av hur det fungerar i praktiken när alla rutiner ställdes på ända i och med pandemin.

Sankt Kors har under hela pandemin följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och alla medarbetare som kan jobba hemifrån har gjort det under de perioder som det har varit påkallat. Alla fick direkt låna hem den utrustning och möblemang som önskades för att möjliggöra en så god arbetsmiljö som möjligt även i hemmet.

- Saknaden av kollegorna är det som sticker ut mest när vi gör interna enkäter. Även våra kunder som hyr lokaler av Sankt Kors vittnar om detta. De flesta tycker att det fungerar bra att jobba hemma men de saknar det sociala och nästan 80 procent upplever också att de är mer engagerade, kreativa, får mer energi och lär sig mer på kontoret. Nu ser vi fram emot att undersöka hur det nya arbetslivet ser ut när alla restriktioner släpper så småningom, avslutar Anna-Maria Jakobsson.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna-Maria Jakobsson, vd Sankt Kors,  072-593 87 01