Stor koldioxidbesparing med den mobila HVO-macken

Pressmeddelande
Den mobila HVO-macken i framväxande Ebbepark i Linköping har blivit populär bland byggentreprenörerna. Under de första sex månaderna tankades det 27 671 liter fossilfri HVO-diesel vilket motsvarar en koldioxidbesparing på 79 139 kg. Det kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

- Den flyttbara HVO-tanken är ett pilotprojekt i syfte att testa nya lösningar för en effektivare och mer klimatvänlig bygglogistik, och en mer hållbar stadsbyggnation. Det är väldigt roligt att den har mottagits så väl av aktörerna, säger Camilla Einarsson, logistiksamordnare i Ebbepark.

- Ebbepark är en spännande testbädd där nya idéer kan födas, formas och prövas, och det här är just en sådan.

HVO-tanken är ett samarbete mellan de kommunägda fastighetsbolagen Sankt Kors, Stångåstaden, Lejonfastigheter, Energifabriken och Logistikkluster Östergötland. Den består av en 10-kubiks cistern med förnybar diesel, 100 procent HVO. Tankningar registreras i en app som gör administrationen och uppföljningen enklare.

- Utöver att minska koldioxidutsläppet vid stadsbyggnad ville vi skapa en smidig lösning som effektiviserar för byggentreprenörerna, och det är roligt att se att det fungerar så bra i praktiken. Sen när det här bygget är klart kan vi flytta tanken till nästa byggområde, säger Maria Gungner, affärsutvecklare på Energifabriken.

Från nyfiken till ambassadör
Utgångsläget var att visa nyttan med att tanka HVO från tanken, snarare än att försöka övertala byggentreprenörerna. Den placerades därför på byggområdet så aktörerna fick testa.

- Vi såg tydliga fördelar med produkten, bland annat effektiviseras vårt jobb när vi slipper åka och tanka fordonen. Administrationen och uppföljningen är smidig och risken för bränslestöld är mindre, säger Haris Zelic, Kvalitet-, Miljö och Arbetsmiljöchef på ED Bygg som är Stångåstadens entreprenör för byggandet av bostäderna i kvarteret Lugnet.

- Även om literpriset är något dyrare så sparar vi både tid och arbete – det finns en ekonomisk uppsida med andra ord.

Han fortsätter:

- Den andra stora fördelen är att man faktiskt tankar fossilfritt. Som ett ISO-certifierat bolag är målet alltid att hitta metoder som minskar vår miljöpåverkan. Maskiner och transporter är något vi själva har identifierat som en viktig miljöaspekt att hantera under produktion. HVO-macken kommer definitivt hjälpa oss att nå våra miljömål, avslutar Haris Zelic.

För mer information, vänligen kontakta:
Camilla Einarsson, logistiksamordnare Ebbepark
E-post: camilla@celogistikkonsult.se

Maria Gungner, affärsutvecklare Energifabriken
E-post: maria.gungner@energifabriken.se

Haris Zelic, Kvalitet, Miljö & Arbetsmiljöchef ED Bygg
E-post: haris.zelic@edbygg.se

Sankt Kors är ett kommunägt bolag som bygger och utvecklar fastigheter i Linköping för nya företag och företag i förändring. Företaget utgör en viktig del i kommunens satsningar på en utveckling av näringslivet och bolagets uppdrag är att skapa och erbjuda företagsmiljöer som stimulerar utveckling och tillväxt. Sankt Kors driver sin verksamhet på kommersiella grunder och finansierar den uteslutande med intäkter från hyror.