Sveriges modernaste elcykelpool söker leverantörer

I Linköping införs under senhösten 2018 ett unikt hyrsystem för elcyklar. Fullt utbyggt kommer det att bestå av ungefär 200 elcyklar uppställda på ett 20-tal strategiskt belägna platser. Det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors är ansvariga för införandet och driften, och söker nu leverantörer och samarbetspartners.

- Det känns jättespännande att idén om ett hyrsystem för elcyklar nu blir verklighet. Det är ett grönt, skönt och smidigt sätt att ta sig runt i staden istället för att ta bilen. Elcykelpoolen skapar ett mer hållbart resande och bidrar till kommunens mål att vara koldioxidneutrala år 2025, säger Marie Westerholm, projektledare på Sankt Kors.

Upphandling i början av nästa år
Sankt Kors söker nu ett samarbete med ett antal miljötänkande leverantörer som ligger långt framme när det gäller tekniska lösningar. Upphandlingen sker under första kvartalet 2018, men redan nu vill man undersöka vad det finns för intresse och kompetens på marknaden. Både i Sverige och internationellt.

Områdena som ska upphandlas omfattar förutom själva elcyklarna, även laddstationer och IT-stöd för bokning och betalning. Ambitionen är att vi tillsammans ska skapa ett modernt och intelligent system som är enkelt att använda, säger Marie Westerholm.

För mer information och intresseanmälan kontakta:
Linda Ward, upphandlare
+46 703-19 10 26, linda.ward@teampp.se