Toyota Material Handling etablerar sig i Linköping

Toyota Material Handling Europe (TMHE), en global ledare inom materialhantering, etablerar företagets första innovationscenter i Vallastaden i Linköping. Innovationscentret är öppet för TMHE:s tvärfunktionella R&D-team men kommer även att välkomna startups, studenter, tillfälliga samarbetspartners och andra relevanta aktörer.

– När företag väljer att etablera sig i Linköping genererar det både fler arbetstillfällen och stärker näringslivet. Att Toyota Material Handling Europe valde Linköping för sitt innovationscenter bidrar till en positiv utveckling för företagsklimatet i hela regionen, säger Louise Felldin, näringslivsdirektör i Linköpings kommun.

Innovationscentret ligger i byggnaden Nätverket i Vallastaden som har en strategiskt fördelaktig placering med närheten till Linköpings universitet, Ebbepark och företagsparken Mjärdevi. Detta ger TMHE en unik möjlighet att samarbeta med flera framstående företag och forskningsinstitutioner. Placeringen av innovationscentret stärker TMHE:s samarbetsnätverk, ökar dess potential för partnerskap och accelererad tillväxt, samt underlättar kontakten med regionens främsta talanger.

– Vårt primära mål är att accelerera innovation inom företaget och attrahera nya talanger genom att etablera en närvaro i anslutning till en innovativ och kunskapsintensiv miljö. Vi vill vara en aktiv spelare på den innovativa spelplan som Linköping utgör, säger Johan Brynås, Head of Research & Innovation.

Det nya innovationscentret, som omfattar de två översta våningarna i Nätverket med en totalyta på cirka 700 kvm, kommer att rymma närmare 40 arbetsplatser, konferensrum och kreativa samarbetsytor. Här kommer det även att finnas utrymme för evenemang och ett showroom som visar upp TMHE:s senaste innovationer och lösningar.

– Vi är oerhört glada att välkomna Toyota Material Handling Europe till Nätverket. Deras närvaro kommer att bidra till att stärka Linköpings position som en framstående stad för innovation och teknologisk utveckling. Lokalerna i Nätverket är perfekt anpassade efter deras behov och kommer att ge dem de bästa förutsättningarna för att fortsätta leda utvecklingen inom sin bransch, säger Anna-Maria Jakobsson, VD för Sankt Kors.

Jonas Lindell, Director Corporate Communications, Toyota Material Handling Europe
E-post:
jonas.lindell@toyota-industries.eu

Anna-Maria Jakobsson, VD Sankt Kors
E-post: anna-maria.jakobsson@sanktkors.se

Om Sankt Kors

Sankt Kors är ett kommunägt bolag med uppdrag att främja utveckling och tillväxt i Linköping. Genom att bygga kreativa företagsmiljöer, stimulera till samverkan och investera i innovativa projekt bidrar Sankt Kors aktivt till näringslivets utveckling.