Zero waste-restaurang öppnar i Ebbepark – Syskon till restaurang Jord

Efter sommaren öppnar en ny restaurang i Ebbepark. Det är den välrenommerade matkreatören Andreas Landén, som även driver restaurang Jord, som etablerar sig i området. Fokus är zero waste och husmanskost på svenska råvaror.

Restaurang Jord slog upp dörrarna 2018 och har sedan dess bland annat vunnit pris för årets Viltkrog 2020 och 2021. Restaurangen har ett tydligt koncept av närproducerade råvaror och mat efter säsong, och nu är det dags för succén att få ett syskon i Ebbepark. Restaurangen, som ännu är inte har något namn, kommer ha fokus på dagens husman, konferens och catering – till skillnad från Jord som är en mer renodlad kvällsrestaurang. Gemensamt för de båda restaurangerna är inriktningen mot den högkvalitativa råvaran och kärleken till måltiden.

- Tanken med restaurangen i Ebbepark är att fokusera på zero waste. Vi kommer alltså försöka minska matsvinnet, till exempel genom att arbeta med hela djur och grönsaker, och hjälpa producenter och dagligvaruhandeln med att ta hand om råvaror med vissa skönhetsfel. Precis som på restaurang Jord kommer vi endast att servera svenska råvaror med lågt klimatavtryck och låta menyn bestämmas av de råvaror som är bäst för dagen. Det lilla matsvinn som vi ändå skapar kommer förbrännas till jord som blir till gödsel åt våra matproducenter. Vi kommer dessutom, så långt som möjligt, undvika att köpa nytt. Istället kommer vi att köpa porslin, glas och bestick i second hand-butiker, berättar Andreas Landén.

En perfekt match för Ebbepark
Den nya restaurangen kommer ta plats i lokalen i Mattverkstan där Gotthards Kök och Matsalar idag finns.  Deras avtal för Mattverkstan går ut till sommaren och bland de intressenter som fanns för att driva verksamheten vidare passade Andreas koncept bäst in i den profil som efterfrågats.

- Det Andreas vill skapa i Ebbepark med fokus på kreativitet, hållbarhet och lokalproducerat passar verkligen perfekt in i områdets profil. Vi ser att det kommer bli en restaurang som inte bara kommer att förgylla Ebbeparkarnas luncher utan även locka besökare till området, säger Ulrika Backlund från Sankt Kors.

Den nya restaurangen kommer att inredas under sommaren vilket innebär att det kommer att vara stängt i lokalen i Mattverkstaden från början av sommaren till mitten av augusti. När restaurangen sedan öppnar betyder det också nya arbetstillfällen.

- Jag ser fram emot att rekrytera personer med samma drivkrafter som vi har, kring den hållbara och goda måltiden, säger Andreas Landén.

För frågor kontakta:
Andreas Landén