Inbjudan: Ska chansen att överleva cancer bero på ett lotteri?

Sanofi-aventis i Almedalen välkomnar till seminarium: Ska chansen att överleva cancer bero på ett lotteri? Vi är glada att i år kunna bidra med tre samtalsseminarier om hjärtvård, diabetes och cancer där Du får tillfälle att lära dig mer om och fundera över hur Sverige ska klara utmaningarna för vården och samhället.

Vårt tredje seminarium i år handlar om cancer. Ska chansen att överleva cancer bero på ett lotteri? När: Torsdag 2 juli kl 13-14, lunchbuffé från 12:15 Var: Almedalens Hotell Moderator: Annika Dopping - Varför får inte alla cancersjuka samma rätt till vård? - Chansen att överleva sin cancer varierar beroende på var man bor. Är det rimligt att överlevnaden beror på lotten, var man bor? - Behövs starkare nationell styrning när prioriteringsriktlinjerna inte efterlevs? - Vad händer med nationella cancerstrategin? Är det ännu en pappersprodukt att vänta? - Finns något att lära av andra länder? - Vad säger landstinget när resurserna att vårda tagit slut? Medverkande vid seminariet Maria Prigorowsky, Cancerfonden Kenneth Johansson (c), socialutskottets ordförande Hans Tilly, ordförande Byggnads Carsten Rose, överläkare Lunds Universitetssjukhus Henrik Hammar (m), regionråd Mef Nilbert, professor Köpenhamns universitet och överläkare Hvidovre hospital Catharina Bråkenhielm (s), riksdagsledamot Anders Widmark, professor och överläkare Umeå Universitetssjukhus och medicinsk rådgivare, sanofi-aventis Margareta Olsson Birgersson, Medicinsk chef sanofi-aventis Seminariet är öppet för alla, så långt platserna räcker. Först till kvarn gäller.