Sanofi-aventis åter ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling

Paris – den 21 september 2009 – Sanofi-aventis tillkännagav idag att företaget för tredje året i rad är listat på Dow Jones Sustainability Index (DJSI World) – det viktigaste internationella indexet för hållbar utveckling uttryckt i kapitalinvesteringar.

- Sanofi-aventis är stolt över sin placering på indexet. Den är en hyllning till alla våra medarbetare och det engagemang de visar varje dag. Hållbar utveckling är en integrerad del i vår företagsstrategi och förverkligas i vår affärsverksamhet och våra ekonomiska, sociala, samhälleliga och miljörelaterade åtaganden, säger Christopher A. Viehbacher, sanofi-aventis koncernchef. Vårt engagemang för en hållbar utveckling har stärkts genom att vi har skapat en avdelning för socialt ansvar (Corporate Social Responsibility Department), som aktivt kommer att arbeta för att vi ska uppnå sanofi-aventis mål: att bli ett globalt ledande företag inom hälso- och sjukvård som fokuserar på patienternas behov. DJSI World listar de cirka tio procent bäst rankade företagen när det gäller hållbar utveckling. Urvalet sker bland totalt 2500 företag. Indexet bedömer företagens ekonomiska, sociala, samhälleliga och miljömässiga prestationer på 24 avgränsade områden. Till dessa hör bolagsstyrning, hantering av klimatförändringen, social dialog och innovation, tillgång till mediciner och sjukvård, relationer till underleverantörer, forskningsetik samt ansvarsfull marknadsföring. På koncernens webbplats för hållbar utveckling kan du läsa om hur sanofi-aventis har utmärkt sig på dessa områden: http://sustainability.sanofi-aventis.com