• Sanofi-Aventis/

Sanofi-aventis och Wellstat Therapeutics ingår ett exklusivt världsomspännande licensavtal för nytt oralt medel för behandling av typ 2-diabetes

Sanofi-aventis och Wellstat Therapeutics Corporation tillkännagav nyligen ett globalt licensavtal angående PN2034, en ny oral s.k. insulineffektförstärkare som är det första medlet i sin klass, för behandling av typ 2-diabetes. Som insulineffektförstärkare förväntas PN2034 normalisera och därför öka insulinets verkan i levern på diabetespatienter. Substansen är för närvarande i klinisk prövning fas II.

I detta avtal kommer sanofi-aventis att få en exklusiv världsomspännande licens att utveckla, tillverka och kommersialisera PN2034 och besläktade substanser. – Vi har över 80 års erfarenhet av forskning, utveckling och kommersialisering av effektiva diabetesbehandlingar och är därför mycket entusiastiska över möjligheten att utforska en ny väg inom behandlingen av diabetes, uppgav Marc Cluzel, vice vd för Forskning & Utveckling på sanofi-aventis. Efter att ha stått i förgrunden när det gäller innovationer inom diabetes, särskilt med insulinet Lantus (insulin glargin), ger PN2034 oss nu en möjlighet att komplettera vår diabetesportfölj med en innovativ insulineffektförstärkare för oral behandling. Under avtalets villkor kommer Wellstat Therapeutics att få en kontant förskottsbetalning för utvecklings-, tillverknings- och kommersialiseringsrättigheter, och är även berättigade till utvecklings och regulatoriska milestonebetalningar. Det totala värdet av de samlade betalningarna kan uppgå till 350 miljoner dollar. Wellstat Therapeutics kommer också att få royalties från den globala produktförsäljningen och prestationsbaserade milstolpar inom försäljningen. Licensavtalet måste godkännas enligt antitrustreglerna i Hart-Scott-Rodino Antitrust Improvements Act. Om Diabetes Mellitus Diabetes är en kronisk, utbredd sjukdom då kroppen inte producerar insulin, eller inte använder insulinet på rätt sätt. Insulin är det hormon som behövs för att transportera glukos (socker) från blodet till kroppens celler så att de får energi. Mer än 230 miljoner människor världen över lever med sjukdomen och detta antal förväntas stiga till svindlande 350 miljoner inom 20 år. Man uppskattar att nästan 400 000 svenskar har diabetes, men mörkertalet är stort och troligen är det lika många som fortfarande är utan diagnos. Samtidigt uppnår knappt 50 procent av dem som är diagnostiserade inte målet för blodsockerkontroll på HbA1c < 6 procent som rekommenderas i Sverige. HbA1c-testet mäter de genomsnittliga blodsockernivåerna under en period på två till tre månader. Om Wellstat Therapeutics Wellstat Therapeutics är ett privatägt biofarmaceutiskt företag lokaliserat i amerikanska Gaithersburg, Maryland. Wellstat Therapeutics arbetar med upptäckt, utveckling och kommersialisering av produkter som ska ge nya och förbättrade behandlingar av patienter inom områdena onkologi samt metabola, neurometabola och neurodegene-rativa sjukdomar. Wellstat Therapeutics ingår i Wellstat Group of Companies. För ytterligare information, besök företagets webbplats på http://www.wellstat.com