Sänkt pris för HPV-vaccin när fler kan vaccineras

Report this content

Solna, 10 juni 2011 - Livmoderhalscancervaccinet Gardasil, som också har effekt mot förstadier till cancer i vulva och vagina samt kondylom, blir billigare. Priset sänks med närmare 700 kronor för varje vaccinerad kvinna, sedan läkemedelsmyndigheterna godkänt vaccinets verkan hos kvinnor upp till 45 års ålder.

- Att Gardasil nu har bevisad effekt hos kvinnor långt över tonåren mot livmoderhalscancer och andra HPV-relaterade sjukdomar, öppnar vägen till utökat vaccinskydd. Nya data bekräftar också vaccinets skydd mot reinfektion/reaktivering med efterföljande HPV-relaterad sjukdom hos kvinnor som tidigare infekterats med någon av de virustyper som ingår i vaccinet. Sammantaget ger detta oss utrymme att sänka priset för Gardasil, säger Einar Vollan, VD för Sanofi Pasteur MSD.

De tre doser som krävs för en fullgod HPV-vaccination kommer efter prissänkningen att kosta 2 682 kronor (Apotekets utförsäljningspris). Sanofi Pasteur MSD har anmält prissänkningen till Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket och det nya priset kommer att gälla från början av juli månad.

Fler än 135 000 tonårsflickor har hittills på eget initiativ vaccinerat sig och därmed erhållit skydd mot de fyra virustyper som ingår i Gardasil. Nu måste målet vara att nå samma breda skydd för kvinnor i åldrarna upp till 45.

Prissänkningen och det större antalet åldersgrupper som nu kan vaccineras ökar utsikterna att både förebygga livmoderhalscancer och snabbare bekämpa spridningen av kondylom.

- Att Gardasil även är effektivt mot kondylom, minskar personligt lidande hos dom många som annars skulle ha drabbats av könsvårtor och ger samtidigt stora besparingar i vårdkostnader för samhället. Det är en win-win situation för alla, säger Einar Vollan.

För mer information, kontakta

Therése Lange, kommunikationschef Sanofi Pasteur MSD, 076-810 01 90, www.spmsd.se

Indikation för Gardasil

Gardasil är ett vaccin för användning från 9 års ålder för prevention av:

-       Premaligna genitala cellförändringar (cervix, vulva och vagina) och cervixcancer orsakat av vissa onkogena typer av humant papillomvirus (HPV)

-       Externa genitala vårtor (condyloma acuminata) orsakade av specifika HPV-typer

Se avsnitt 4.4 och 5.1 i produktresumén för Gardasil för viktig information om data som stöder denna indikation. Gardasil bör användas i enlighet med officiella rekommendationer. Hela produktresumén för Gardasil finns på adressen http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2010/2010081885368/anx_85368_sv.pdf

Om Sanofi Pasteur MSD

Sanofi Pasteur MSD är ett joint venture mellan Sanofi-aventis vaccindivision Sanofi Pasteur och Merck & Co., Inc. Sanofi Pasteur MSD står för såväl innovation som sakkunskap och är det enda företag i Europa som ägnar sig enbart åt vacciner. Sanofi Pasteur MSD kan satsa på att utveckla nya vacciner för Europa tack vare att man har tillgång till den forskningskompetens som finns hos Sanofi Pasteur, Merck & Co. Inc. och deras medarbetare över hela världen. Målet är att skapa skydd mot fler sjukdomar, förbättra de befintliga vaccinernas effekt och säkra att de tolereras väl.

Taggar: