SANOFI PASTEURS PRÖVNINGSVACCIN MOT H5N1-INFLUENSA GER STARKT IMMUNSVAR VID LÅG DOS

Report this content

– Lägre dos av vaccin ger stärkt immunsvar mot pandemisk influensa (H5N1-influensa),visar klinisk prövning som vaccinföretaget Sanofi pasteur presenterat. Den lägre dosen ökar inte bara lagringskapaciteten utan också produktionskapaciteten till flera miljoner doser vid en pandemi.

Lyon (Frankrike), 21 september 2007 – Sanofi pasteur, vaccindivisionen inom koncernen sanofi-aventis, tillkännagav i dag uppgifter som visar att dess nya prövningsvaccin mot pandemisk H5N1-influensa, som innehåller ett immaterialrättsligt skyddat adjuvans (effektförstärkande medel), gav ett starkt immunsvar vid den hittills lägsta rapporterade dosen av H5N1-antigen.

Vaccinet som innehöll bara 1,9 µg antigen gav ett immunsvar motsvarande en hög skyddseffekt i serum hos över 70 procent av deltagarna i en klinisk prövning. I samma prövning gav vaccin med 3,75 µg antigen ett immunsvar motsvarande en hög skyddseffekt i serum hos över 80 procent av deltagarna.

När detta vaccin väl är färdigutvecklat bör det ge sanofi pasteur förmågan att tillhandahålla flera miljarder doser i en pandemisituation, och ge företaget betydligt större förmåga att framställa vaccin för lagring inför en eventuell pandemi. Detta skulle innebära ett stort framsteg för folkhälsan och ett genombrott i arbetet med forskning kring och utveckling av vacciner för användning före eller under en pandemi. Därigenom skulle sanofi pasteur också helt och hållet ha fullgjort sitt tidiga åtagande att finna motåtgärder mot det globala hot som pandemisk influensa innebär.

Resultaten bygger på analysen av en klinisk prövning i Belgien där 266 friska vuxna personer i åldern 18–40 år deltog. Det undersökta vaccinet har framställts av inaktiverat H5N1-virus och innehåller ett nytt, immaterialrättsligt skyddat adjuvans som är tänkt att stimulera immunförsvaret så att det ger ett starkare svar på vaccinet. Deltagarna i prövningen fick två doser av varje formulering. Fyra nivåer av antigendos undersöktes; den lägsta var 1,9 µg.

Preliminära uppgifter visar också på god reaktionsförmåga mot en H5N1-stam som har cirkulerat på senare tid. Arbete pågår med att mer ingående undersöka vaccinets förmåga att ge skydd mot olika varianter av H5N1-stammarna.

Sanofi pasteur har åtagit sig att så snabbt som möjligt framställa så många doser som möjligt av sitt mest avancerade vaccin mot pandemisk influensa när Världshälsoorganisationen (WHO) deklarerar att det råder en pandemi. För att öka sin kapacitet inledde sanofi pasteur kliniska prövningar med ett nytt adjuvans. Detta var tänkt att drastiskt minska den mängd antigen som behövs för att framkalla ett immunsvar som ger skydd mot den H5N1-stam som hälsovårdsmyndigheter och experter världen över kunna ge upphov till nästa pandemi.

Enligt WHO kan nästa influensapandemi leda till att mellan 1 miljon och 2,3 miljoner människor måste läggas in på sjukhus och att 280 000 till 650 000 människor dör – enbart i industriländerna. I utvecklingsländerna väntas konsekvenserna bli än mer förödande.

Genom att framställa 170 miljoner doser av influensavaccin år 2006 bekräftade sanofi pasteur sin ställning som världens ledande producent av vacciner mot säsongsinfluensa. Detta utgjorde en stor del av den uppskattade globala produktionen på omkring 350 miljoner doser1. Sanofi pasteurs influensavirusvacciner Vaxigrip® och Fluzone® är godkända i över hundra länder.

Referens 1: www.who.int/vaccine_research/diseases/ari/en/print.html

Pandemisk influensa: en översikt
Influensa är en sjukdom som orsakas av ett ytterst smittsamt virus som lätt sprids mellan människor, framför allt när en smittad person hostar eller nyser. En influensapandemi är en global epidemi av ett virus som ger särskilt kraftiga sjukdomssymptom, som först nyligen har blivit smittsamt för människor och som ingen i dagsläget redan är immun mot. Dessa tre egenskaper förklarar varför pandemiska virusstammar potentiellt kan orsaka en så omfattande sjuklighet och dödlighet. För att minimera konsekvenserna av en eventuell influensapandemi håller många länder nu på att ta fram nationella och transnationella planer för åtgärder.

Sanofi pasteur och beredskapen för pandemier
Sanofi pasteur har engagerat sig starkt i att den globala beredskapen mot pandemier skall vara god. Som världsledande företaget inom forskning, utveckling och produktion när det gäller influensavacciner medverkar sanofi pasteur aktivt i flera projekt som syftar till ökad beredskap för pandemi USA och Europa. Målet är att utveckla och producera ett vaccin som ger skydd mot ett pandemiskt influensavirus. Företaget satsar på att väsentligt bygga ut sina anläggningar för framställning av vacciner mot säsongsinfluensa i USA och Frankrike. Dessa anläggningar skulle vid behov kunna användas för att framställa vaccin mot pandemisk influensa.

Mer information finns på Internet på följande adress: http://pandemic.influenza.com