En hållbar utveckling för finansmarknaden – ny bok om hållbara investeringar

Efter finanskrisen 2008 rasade förtroendet för de finansiella marknaderna. Kritiken var hård mot investerare som tog alltför riskfyllda och kortsiktiga beslut. Men det finns en annan sida av finansmarknaden som utgör en motkraft till marknadens kortsiktiga element. Här fokuserar man istället på långsiktighet och förvaltning. Hållbara investeringar är den första boken på svenska som beskriver denna rörelse.

Hållbara investeringar – det vill säga där en uttalad hänsyn tas till miljö, socialt ansvar och ägarstyrning – har anammats av många namnkunniga kapitalförvaltare: på den svenska marknaden erbjuder samtliga storbanker fonder med en sådan inriktning, AP-fonderna inkluderar miljö och socialt ansvar i sin placeringspolicy, och flera försäkringsbolag har slagit in på samma linje.

”Hållbara investeringar handlar fortfarande om att tjäna pengar och göra vinster, men inte på bekostnad av utan med utgångspunkt i det omgivande samhällets behov, efterfrågan och intressen", säger Emma Sjöström, författare.

Dagens pensionsfonder är några av finansmarknadens största investerare, vilket gör ämnesområdet angeläget för alla. Hållbara investeringar riktar sig till dem som vill öka sin förståelse för dagens finansmarknad och det ekonomiska systemet i allmänhet, och hållbarhetsfrågor i synnerhet. Boken lämpar sig även i utbildningssammanhang.

Boken är skriven av Emma Sjöström, ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm. Författaren har forskat och undervisat om hållbara investeringar under ett flertal år samt arbetat med frågorna som konsult och föreläsare.

Hållbara investeringar ges ut på Sanoma Utbildning. För recensionsexemplar eller författarintervju kontakta förläggare Kristoffer Edshage på kristoffer.edshage@sanomautbildning.se.

Emma Sjöström, författare