Nytt heltäckande verk inom grundläggande juridik

Nio ämnesexperter har samlat sina kunskaper i en ny heltäckande bok i grundläggande juridik: Juridik – civilrätt, straffrätt, processrätt.  Boken innehåller alla rättsområden som normalt ingår i juridiska grundkurser.

Det har länge varit ont om böcker i grundläggande juridik på högskolenivå. Marknaden har i princip dominerats av en bok som har reviderats många gånger om. Det har inte heller funnits en enda bok som samlat alla ämnesområden som förekommer på introducerande juridiska kurser, som t.ex. Juridisk översiktskurs och Juridisk introduktionskurs. Nu kommer därför Juridik – civilrätt, straffrätt, processrätt! Ett helt nytt verk inom grundläggande juridik som innehåller alla rättsområden som normalt ingår i juridiska grundkurser.

Nio olika ämnesexperter har bidragit till bokens innehåll. Stort arbete har lagts ned på den pedagogiska strukturen och på att omfattning och innehåll ska ha rimliga proportioner. Bland författarna finns Annina H. Persson, Marcus Radetzki, Konrad Lundberg, Anders Lagerstedt och Josef Zila. Författarna är verksamma vid universiteten i Stockholm, Örebro och Umeå och har tillsammans en enorm erfarenhet av undervisning inom målområdet.

”Att arbetet har skett i en grupp innebär att specialkompetens i olika avseenden tillförts. Det är verkligen en av bokens vinster, då en enda författare inte fullt ut hade kunnat behärska det mycket breda innehållet.”, säger Konrad Lundberg, författare.

Boken är uppbyggd kring en systematik, där sakligt närliggande rättsområden behandlas i ett sammanhang. För att underlätta för studenterna att förstå juridik på djupet, innehåller också boken en stor mängd relaterade övnings- och illustrationsexempel med fullständiga lösningar.

”Det förhållandevis stora utrymme som givits metodfrågor i form av dels en allmän presentation, dels återkommande rättstillämpningsexempel, tror vi ökar studentens förståelse av att juridik är så mycket mer än en enorm mängd regler.” säger författare Annina H. Persson.

Boken är avsedd som kurslitteratur för grundläggande kurser i juridik och har redan antagits som kurslitteratur på bl.a. Juridisk översiktskurs vid Stockholms universitet och Juridisk introduktionskurs vid Örebro universitet. I övrigt kan alla som vill skaffa sig en förståelse för juridik ha nytta av boken.

Juridik - civilrätt, straffrätt, processrätt ges ut på Bonnier Utbildning. För mer information, recensionsexemplar och författarintervjuer kontakta förlagsredaktör Helga Laurin på 08-696 87 01 eller helga.laurin@bonnierutbildning.se.

Bonnier Utbildning startade år 1993. Företaget har sedan starten vuxit till att bli en av de större aktörerna på den svenska läromedelsmarknaden. Företaget ingår i Bonnierförlagen, som är en del av den familjeägda mediekoncernen Bonnier AB.