Vem bär ansvar i det nya medielandskapet?

I den nya boken Medierna och etiken diskuteras etikens roll i medielandskapet som växer fram – finns samma spelregler för webbjournalistiken eller kan man ta ut svängarna mer i den digitala världen?

Med internet och sociala medier har gamla sanningar delvis vänts upp och ned. De traditionella mediernas makt över ordet har börjat vittra sönder ungefär på samma sätt som när kyrkan en gång i tiden förlorade sitt informationsmonopol. Nya aktörer har kapat åt sig läsare och annonsörer.

– Det behövs en förnyad diskussion om medieetikens funktion i ett nytt mediesamhälle. Den diskussionen vill vi vara med och bidra till, säger Martin Ahlqvist, författare.

Vad blir medieetikens roll i det medielandskap som växer fram? Har den spelat ut sin roll? Kan en etisk hållning bli en konkurrensfördel för de traditionella medierna när konkurrensen om publiken ökar? Hur ska den enskilda, eller blivande, journalisten se på sin egen roll ur ett etiskt perspektiv? Det försöker denna bok ta reda på.

– Vi hoppas och tror att den här boken ska vara till nytta, inte bara för journalister och studerande av kommunikation och journalistik, utan också för alla som i sitt jobb eller i sin vardag på något sätt påverkas av mediernas rapportering  både de ansvariga och de oansvariga utgivarna, Tommy Borglund, författare.

Boken innehåller fall från Pressombudsmannen (PO), yrkesetiska regler, diskussionsfrågor och ett flertal intervjuer med ledande personer i branschen:

• Hanna Stjärne, VD Sveriges Television
  • Thomas Peterssohn, mediechef med tidigare positioner som VD på MittMedia, TT och chefredaktör för Affärsvärlden
  • Lisa Bjurwald, journalist och chefredaktör för Författaren
  • Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet och författare
  • Sofia Olsson Olsén, chefredaktör Aftonbladet
  • Ola Sigvardsson, Allmänhetens pressombudsman (PO)
  • Jesper Strömbäck, professor i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet
  • Nicklas Lundblad, adjungerad professor i innovation vid KTH och chef för Googles europeiska samhällspolitiska avdelning

Fakta om författarna
Martin Ahlquist är politikchef på Expressen. Han är medgrundare och f.d. chefredaktör för tidskriften Fokus. Martin var ledamot i Pressens Opinionsnämnd (PON) i sex år.

Tommy Borglund är lektor vid Örebro universitet och rådgivare inom CSR-frågor. Han har doktorerat i företagsetik vid Handelshögskolan i Stockholm och är tidigare ekonomijournalist på Ekot och Finanstidningen.

Läs författarnas debattartikel i Resumé.

Bläddra i boken här!

Köp boken här!

Bokens målgrupp
Journalister, publicister och redaktörer inom medieföretag samt studerande inom medie- och kommunikation och journalistik.

Medierna och etiken ges ut på Sanoma Utbildning. För mer information, recensionsexemplar eller författarintervju kontakta förläggare Amanda Schött Franzén på 08-587 642 24, 08-587 642 24  eller amanda.schott.franzen@sanomautbildning.se.

Det behövs en förnyad diskussion om medieetikens funktion i ett nytt mediesamhälle. Den diskussionen vill vi vara med och bidra till.
Martin Ahlqvist
Vi hoppas och tror att den här boken ska vara till nytta, inte bara för journalister och studerande av kommunikation och journalistik, utan också för alla som i sitt jobb eller i sin vardag på något sätt påverkas av mediernas rapportering - både de ansvariga och de oansvariga utgivarna.
Tommy Borglund