Cationorm håller ögonen fuktiga

Report this content

Snart närmar sig årets torraste period och många får problem med torra ögon. Cationorm är ögondroppar som verkar i samtliga av ögats tre lager tårfilm och är därmed ett helt nytt sätt att, oavsett orsak, behandla besvären.

Cationorm ögondroppar har en helt ny formula. Varje droppe har en positivt laddad lösning som attraheras till ögats negativt laddade yta. På detta sätt når de vårdande dropparna samtliga av ögats tre lager tårfilm och ger lindring och återfuktning av torra, trötta och irriterade ögon. Eftersom varje droppe stannar kvar länge i ögat, behöver man inte droppa så ofta.

Ny droppflaska – utan konserveringsmedel
Cationorm kommer i en ny praktisk droppflaska à 10 ml utan konserveringsmedel. En öppnad förpackning håller i tre månader och frekvent användning blir därför mer kostnadseffektiv jämfört med traditionella endosbehållare. Avsaknaden av konserveringsmedel minskar risken för ytterligare irritation av ögat. Det gör också att kontaktlinsbärare inte riskerar missfärgning av linserna. Dropparna går nämligen utmärkt att använda tillsammans med kontaktlinser.
Rek.cirkapris är 145 kr. Cationorm finns att köpa på flertalet apotek.

Fakta om torra ögon
Ungefär 10-15 procent av alla människor drabbas av torra ögon någon gång under livet.  Vanliga tecken är sveda och klåda och ögon som skaver, tårar sig och är irriterade. Fler kvinnor än män har problem med torra ögon som också är vanligare hos kontaktlinsbärare. Problemet ökar ofta med stigande ålder och orsakas även av vår torra inomhusmiljö eller långa pass framför datorn. En vanlig orsak är förändringar i sammansättningen eller produktionen av den egna tårvätskan. Tårarna har en viktig fuktande och smörjande funktion i ögat och ögondroppar kan vara ett viktigt komplement när de egna tårarna inte längre räcker till. Mer information finns på www.torraögon.nu där det även finns en test ”Har du torra ögon?"

Högupplösta och frilagda bilder finns på:

För mer information vänligen kontakta Malin Hogmark via telefon 08-444 75 64 alt. e-post malin.hogmark@santenpharma.se

Fakta om Santen
Santen är ett globalt läkemedelsföretag som arbetar med forskning, utveckling, produktion och marknadsföring av läkemedel och egenvårdsprodukter inom ögonhälsa. Företaget grundades 1890 och har över 3000 anställda i USA, Asien och i Europa. Det svenska huvudkontoret är beläget i Solna utanför Stockholm. För mer information vänligen besök
www.santen.se

Taggar: