• SAP/

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet blir Europasförsta SAP Lighthouse-institution

Stockholm, den 1 juni 2010 – Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Helsinki Metropolia University blir Europas första Lighthouse-institutioner. Institutionerna ska fungera som kunskapscenter för den nordiska regionen samt utveckla läroplaner för SAP på universitetsnivå. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Helsinki Metropolia University blir även hubbar för SAP University Alliance-program i den nordiska regionen och ska fungera som länken mellan universiteten och näringslivet.

SAP University Alliance-program är ett globalt akademiskt initiativ från SAP som erbjuder lärosäten världen över att använda SAPs mjukvara, inlärningsmaterial och andra resurser i undervisningen. I Norden och Baltikum är över 35 universitet anslutna till programmet.  Utöver att de utvalda universiteten ska fungera som kompetenscenter för alla anslutna skolor så öppnar även utmärkelsen dörren för deltagande i pilotprojekt för ny programvara och branschlösningar.

"Jag är väldigt glad över att Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har blivit valt som ett av Europas första Lighthouse-institutioner. Vi har länge samarbetat med SAP i University Alliance-programmet och vi ser fram emot att vara en del i utvecklingen av nya läroplaner och projekt på en global nivå”, säger Johan Magnusson, Föreståndare på Centrum för Affärssystem vid Handelshögskolan på Göteborgs Universitet.

Globalt är 1000 universitet anslutna till SAP University Alliances-programmet och varje år får över 200 000 studenter tillgång till SAPs lösningar med syftet att erbjuda en högre nivå på utbildningen inom mjukvaruutveckling samt användning av avancerade integrerade IT-lösningar.

”Vi är enormt stolta över det samarbete vi har med Göteborgs universitet. De kommer att vara en viktig och bidragande del i programmets fortsatta framgång”, säger Maria Walden, Country Manager SAP SME, Sverige och Finland.

Maria Walden, Country Manager SAP SME, Sverige och Finland

Direkttelefon Sverige: +46 8 587 70003

Mobil: +358 (0)40 829 1314

Mail: maria.walden@sap.com