SAP lanserar nästa generations mjukvara för företag

SAP lanserar nu sin senaste mjukvarulösning för företag - Business Suite 7. Lösningen är en moduluppbyggd mjukvara baserad på SOA-teknologi (Service-Orientated-Architecture) som innebär att kunder själva kan välja vilka funktioner de behöver för att möta verksamhetens krav och behov.

Business Suite 7 är helt uppbyggd på moduler och innehåller över 2800 bransch- och funktionsspecifika scenarios (Enterprise Services). Strukturen på den nya mjukvaran möjliggör mer effektiva företagslösningar, enklare implementering och snabbare uppdatering av system, något som kan sänka it-kostnaderna för företagen.

– Våra kunder har otroligt skiljda behov när det gäller funktion. Med den modulära uppbyggnaden av Business Suite 7 kan kunderna inte bara sänka it-kostnader utan också få en lösning som är helt verksamhetsanpassad beroende på vilken bransch man är inom eller vilken funktion man har på företaget, säger Anders Schyllert, Sverigechef Large Enterprises SAP Svenska AB.

Mjukvaran som är baserad på SOA (Service-Orientated-Architecture) kännetecknas av hög flexibilitet. Kunder kan välja en eller flera moduler för att skapa sin egen lösning. Business Suite 7 innehåller även ett gemensamt gränssnitt för alla moduler för att underlätta användningen.

Innan lansering har Business Suite 7 testats och utvärderats av över 300 kunder från ett flertal olika branscher under en sexmånadersperiod. Några av de företag som har varit delaktiga är IBM, Centrica British Gas och Colgate-Palmolive.

– Business Suite 7 är ett resultat av ett nära samarbete med våra kunder som har implementerat, testat och utvärderat mjukvaran. Deras synpunkter har varit ovärderliga, säger Anders Schyllert.