SAP och Microsoft fyller gapet efter Performancepoint

I och med samarbetet mellan SAP och Microsoft kan nu även kunder med Microsoft-plattform använda SAP BusinessObjects Planning and Consolidation (tidigare Outlooksoft) för att effektivisera sin planering, konsolidering och managementrapportering.

Den nya versionen av SAP BusinessObjects Planning and Consolidation är speciellt anpassad för kunder som kör sina affärsprocesser på en Microsoft-plattform och som är i behov av endast en lösning för integrerad planering och konsolidering. - För oss är detta ett intressant initiativ eftersom vi redan idag använder både SAP och Microsoft som leverantörer för vårt finansiella konsolideringssystem. Samarbetet bekräftar en stark positionering och stabilitet inom området, säger Patrik Sköld, IT-chef inom Sandvik Group Finance Control. SAP BusinessObjects Planning and Consolidation gör att användare kan uppfylla allt strängare globala regler och omfattande rättsliga konsolideringskrav. I lösningen ingår även verktyg för att möta IFRS-krav (Financial Reporting Standards). Syftet med samarbetet är göra SAPs lösningar tillgängliga även för icke-konventionella SAP-miljöer som Microsofts plattform tidigare har utgjort. - Många av våra kunder använder med framgång SAP för planering och konsolidering i en Microsoft-miljö. Vi har arbetat tillsammans med SAP för att ta fram en mycket väl integrerad lösning som fungerar bra med Office och Excel 2007, verktyg som är välbekanta för de flesta slutanvändare. Man kan även dra nytta av de avancerade analysfunktionerna i SQL Server 2008 Analysis Services, säger Marcus Gullberg, Marknadschef för Microsoft Application Platform. SAP och Microsoft har även ett nära samarbete för att ytterligare optimera lösningarna för Microsoft-plattformen för att leverera bästa kvalitet för kunder till en lägre Total Cost of Ownership. - Vi söker ständigt efter nya möjligheter att erbjuda både befintliga och presumtiva kunder bättre förutsättningar, vilket inte ska styras av vilken plattform företaget använder. Nu kan vi tillsammans med Microsoft möta efterfrågan av effektiva lösningar som är kompatibla med Microsoft-plattformen, säger Mattias Bolander, tillträdande nordisk chef SAP BusinessObjects.