SAP ökar satsningen på Business Intelligence

Mattias Bolander blir ny nordisk chef för SAP BusinessObjects och tillträder sin nya tjänst den 1 januari 2010. Hans huvudsakliga uppgift blir att leda och utveckla Business Intelligence-sektorn vidare i Norden för SAP.

– Jag ser verkligen fram emot min nya position inom SAP BusinessObjects. Vårt mål är att vara nummer ett inom Business Intelligence i Norden och under 2010 kommer vi att visa bredden i vår produktportfölj. Vi ser en enorm potential inom BI-sektorn och har stora tillväxtplaner för det kommande året, säger Mattias Bolander, tillträdande Nordenchef SAP BusinessObjects. Under de närmaste tre åren spås Business Intelligence-sektorn öka i värde. Enligt en undersökning från analysföretaget Radar Group väntas BI-marknaden öka med 12 procent fram till 2012 på en ständigt konsoliderande marknad och Mattias Bolander menar att detta ger en ökad efterfrågan av bra beslutsstöd. – Investeringar i IT har lidit hårt under finanskrisen. De flesta projekt har lagts på is eller avslutats. Dock har det turbulenta marknadsklimatet skapat en stor medvetenhet hos företagen gällande deras faktiska behov av precist och tillgängligt beslutsstöd i realtid, vilket vi nu ser i form av ett ökat intresse för Business Intelligence-lösningar, säger Mattias Bolander. Mattias Bolander efterträder Jeanette Anttila som går vidare till nytt uppdrag. SAPs nordiska vd Karen Nielsen menar att Mattias Bolander är en perfekt injektion i satsningen på ytterligare tillväxt inom Business Intelligence-sektorn i Norden med bakgrund i hans framgång inom SME-segmentet. – Mattias har byggt upp en stark organisation i Sverige inom SAP för affärsområdet små- och medelstora bolag och har tagit affärsområdet till en marknadsledande position. SAP fortsätter att bygga vidare på framgången inom små- och medelstora företag med stora satsningar framförallt på partnersidan, säger Karen Nielsen, vd SAP Norden.