SAP utvecklar branschspecifika verksamhetsanalyser

Stockholm 16 september 2010 – SAP lanserar tio nya branschspecifika applikationer för verksamhetsanalys – SAP™ BusinessObjects® analytic applications. Med de nya lösningarna kan verksamheter öka tillgängligheten av affärskritisk information till medarbetare i hela organisationen, ända fram till de som arbetar direkt mot kund. Applikationerna är utvecklade i nära samarbete med SAPs befintliga kunder inom bland annat den finansiella och offentliga sektorn och kan implementeras på några få veckor. Lösningarna är designade för att kunna behandla data från alla it-system.

De nya applikationerna är de första branschlösningarna från SAP BusinessObjects och bygger på best practice från en stor mängd kunder. Tonvikten ligger på att göra data tillgänglig i realtid för alla medarbetare i verksamheten, oavsett om den ligger i SAP eller icke-SAP miljöer. Alla applikationer körs på SAPs in-memory-teknik, vilket ökar hastigheten markant och därmed säkerställer en hög grad av användarvänlighet. Standardisering kommer att känneteckna de nya BI/BA-lösningarna eftersom det innebär att en stor del av behovet av service och support minskar hos kunderna.

”Standardiseringen av SAP BusinessObjects produkter är en naturlig utveckling för verksamheter som vill ha konkreta och användarvänliga verktyg med kort implementeringstid. Intresset för verksamhetsanalys har exploderat sedan finanskrisen och trenden är nu att alla medarbetare i en organisation ska ha snabb tillgång till data för att göra sina egna analyser. Det är viktigt att kunna fatta välgrundade beslut och genom det frigöra resurser för kärnverksamheten. Med de tio nya branschlösningarna har SAP tagit ett första steg till en ny generation verktyg för verksamhetsanalys.” säger Mattias Bolander, Nordenchef för SAP BusinessObjects.

I den första omgången har SAP utvecklat tio nya applikationer för verksamhetsanalys gällande sex olika branscher – offentliga sektorn, finanssektorn, hälsosektorn, detaljhandeln, telekom och konsumentrelaterade produkter. SAP är redan i gång med att utveckla fler produkter för ytterligare branscher.

SAP™ BusinessObjects® analytic applications:

För ytterligare information kontakta:

Mattias Bolander, Nordenchef för SAP BusinessObjects

Mail: mattias.bolander@sap.com

Om SAP

SAP är världens ledande leverantör av affärssystem och erbjuder lösningar och tjänster för företag i alla storlekar världen över. SAP kan tillgodose specifika krav på kärnprocesser inom totalt 25 branschlösningar. Idag använder över 102 500 kunder i fler än 120 länder SAPs lösningar. SAP är listat på börsen i Frankfurt och på NYSE.

SAP BusinessObjects underlättar för företag i alla storlekar genom att sammanföra människor, information och verksamheter. SAP BusinessObjects erbjuder företag öppna, heterogena lösningar inom Business Intelligence; Information Management, Governance, Risk & Compliance och Enterprise Performance Management.

Mer information: www.sap.com och www.sap.com/sweden

Taggar: