SAPs supportavtal levererar mot användargruppens KPI:er

SAP presenterade igår resultaten från undersökningen av vilket värde SAPs supportavtal genererar för sina användare. Undersökningen inleddes under 2009 tillsammans med SAPs användargrupp SUGEN och visar att SAPs supportavtal möter de krav som användarna ställer.

Undersökningen som baseras på uppmätt värde enligt nyckelindikatorer (KPI:er) bestämda av SAPs användargrupp SUGEN tillsammans med SAP, visade att supportavtalen genererar det förutbestämda värdet för användarna. Trots resultatet har SAP beslutat att utöka undersökningen till att innefatta fler kunder. – Vi är mycket nöjda med det resultat som den preliminära undersökningen har visat. Vi anser dock att antalet kunder som deltagit i undersökningen är för få, varför vi nu tillsammans med SUGEN kommer att göra ytterligare undersökningar som innefattar fler kunder för att med ännu större säkerhet kunna visa på det värde som våra supportavtal bidrar med, säger Anders Freijs, Marknads- och Kommunikationschef på SAP Svenska. Den nya undersökningen kommer att inledas omgående och resultatet är beräknat att presenteras någon gång under det första kvartalet 2010. SAP har tidigare aviserat en eventuell ny prissättning kopplat till ett förbättrat och utökat supportavtal för användarna. Nyheten om eventuell prisförändring lyfte många frågor och fick kritik från användare. – Vi har tagit till oss av den kritik som våra kunder har uttryckt. Vi har tillsammans med vår användargrupp SUGEN bestämt att fortsätta undersökningen. Vidare beslut gällande prissättning kommer att baseras på det resultat vi ser i den uppföljande undersökningen samt på den nära diskussion vi för med SAPs användargrupp, säger Anders Schyllert, Country Sales Manager på SAP Svenska. SAPs utveckling av supportavtalen syftar till att förbättra användarnas verksamhet och processer kopplade till SAPs lösningar. Utvecklingen ämnar till att ge användarna lägre verksamhetskostnader, smidigare affärsprocesser, bättre skydd och användning av tidigare investeringar, samt minska ”ner-tiden” i systemet, det vill säga den tid som ett system kan ligga nere på grund av oförutsedda händelser.