Sveriges största fackförening blir mer tillgänglig med SAP

Svenska näringslivets största fackförening Unionen väljer SAPs lösningar för att bli mer tillgängliga för medlemmarna. Unionen ville att hela organisationen skulle bli ett stort kontaktcenter för medlemmarna och behövde därför uppdatera sitt system för att möta de nya kraven. Lösningen bygger på att knyta samman verksamhetens kommunikationsplattform med andra affärskritiska system - i en och samma mjukvara.

– SAPs lösning kommer att hjälpa Unionen att på ett mer effektivt sätt kunna integrera personal, processer, funktioner och kunskap inom organisationen för att därigenom ge medlemmarna bättre service, säger Magnus Clementson, Affärsområdesansvarig, SAP BCM Business Development EMEA.
Fackföreningen Unionen har idag över 900 anställda och över en halv miljon medlemmar fördelade på 66 000 olika arbetsplatser. Behovet av ett fungerande kontakt- och informationssystem är stort och krav på ökad tillgänglig och tydligare kommunikationskanaler låg högt upp på prioriteringslistan när upphandlingen av ett nytt system inleddes.

– Med vårt nya system kommer vi att kunna erbjuda en bättre och mer exakt medlemsservice i och med att rätt personer kan svara på rätt saker i olika situationer. Detta kan t.ex. vara att man i första hand kommer till "sin" handläggare om man som medlem har ett pågående ärende. Vad som även är viktigt är att vi har skaffat oss möjligheten att enkelt skapa och integrera nya funktioner och tjänster i verksamheten, säger Mikael Johannison, Teknikansvarig, Unionen.

Unionen kommer att implementera SAPs Business Communications Management-lösning.
Programvaran erbjuder bland annat funktioner för att hantera köer, möjlighet att enkelt prioritera ärenden och att förmedla kontakter via telefon, e-post, fax, röstbrevlåda, textmeddelanden och webben. Även mobila användare kommer att ges möjlighet till tillgång till systemet med en vanlig Internetanslutning eller genom uppkoppling med mobiltelefon.

– I den situation Sverige är i idag, är det viktigare än någonsin att ta hand om sina medlemmar eller kunder. Då är det extra angeläget att ge dem den service de förtjänar och givetvis tycker vi på SAP att det är kul att vara delaktiga i Unionens lösning, säger Mattias Bolander, Sverigechef SAP SME.