/ Geely – Ett innovationscenter med glasklara utsikter i Göteborg

En motsvarighet till tekniska Silicon Valley har byggts på varvsområdet Lindholmen i Göteborg. Här andas området innovation och öppenhet, där nytt skapande inom fordonsindustrin står i fokus. Innovationscentret ska inspirera unga lovande talanger till nya upptäckter och möten. De fem elementen trä, eld, jord, metall och vatten ska symbolisera området och omgivningen öppnas upp genom de glasklara speglingarna i fasaderna. SAPA har, genom Göteborgs Glasmästeri AB, levererat dörrar, glastak och fasader till projektet.

En ny framtid skapas på det tidigare varvsområdet Lindholmen i Göteborg. Här har Geely valt att bygga sitt första innovationscenter utanför Kina. Uni3 by Geely campus ska ta fram de nya talangerna inom fordonsindustrin och har som mål att bli motsvarigheten till ett tekniskt Silicon Valley.

-          Varje hus representerar ett av grundelementen i kinesisk filosofi, vilket bland annat betyder att de har olika färger, säger Mikael Karlsson, projektledare på Göteborgs Glasmästeri.

Arkitekturen har tagit sin inspiration från naturen, där den eleganta designen samspelar med form och funktion. Här återskapas den lokala historien från varvsepoken genom en solid grund av tegelstenar som kan ses i varje byggnad. Genom att sammanfläta de olika kulturerna i väst och öst, har de kinesiska fem elementen – trä, eld, jord, metall och vatten fått reflekteras genom vackra glasfasader, där varje byggnad representerar ett element. Teglet har fått representera elementet jord.

Geely – Inte bara en arbetsplats

Uni3 by Geely har tagit ”Uni” ifrån engelskans ”unify” och vill syfta på sammankopplingen mellan Sverige och Kina. 3:an står för synergieffekten av 1+1=3, där de vill uppmuntra det nya skapandet av innovationer. Geely tror på att nya idéer blomstrar i möten mellan olika människor som inte delar samma perspektiv, ambitioner och vanor. Människor från olika samhällen och bakgrunder kan tillsammans inspirera varandra till att forma nya möjligheter och upptäckter.

Uni3 by Geely har en projektyta på 104 000kvm2 med totalt fem byggnader. I huvudbyggnaden kommer det att finnas utrymme för 3 000 arbetsplatser där man även har möjlighet att arbeta med sina innovationer på en större och öppen innergård som sammankopplar lokalerna.

Här finns även café, restaurang, teater och möteslokaler. En annan byggnad som återfinns på campus är Lynk & Co:s kontor. Lynk & Co är Geely:s mobilitetsmärke där syftet är att utveckla ägarmodellerna av bilar till den mer uppkopplade generationen och dess konsumentbehov.

SAPA har med hjälp av Göteborgs Glasmästeri AB levererat totalt 155 ton aluminium till projektet. Detta i form av aluminiumfasader, glastak och dörrar. Genom glastaket kan man även frakta ut nya bilmodeller i dagsljus för att testa funktioner och design. Något som kan göras utan insyn från allmänheten. Nästintill hela huvudbyggnaden är klädd i SAPA:s glasfasader. Dessa fasader är, tillsammans med taket, tillverkade av återvunnet aluminium från uttjänta byggprodukter, detta genom att man använt aluminiumlegeringen Hydro CIRCAL. Genom att välja en fasad med cirkulära material påvisar projekten här sitt tydliga fokus på framtid och hållbarhet.

En spännande resa

Självklart har det även funnits vissa svårigheter under processen, något som Mikael på Göteborgs Glasmästeri förklarar.

-          Den stor utmaning har varit logistiken, att ta hand om stora profilleveranser samt att hantera alla partier och glas. Ett utav husen (hus23) har exempelvis hela 3800 glas, säger Mikael.

Utöver huvudbyggnaden så har även byggnaderna för Lynk & Co och Design Studion SAPA:s aluminiumfasader.

-          Projektet har varit en trygg bas i vår produktion under 3-års tid. Vid starten etablerade vi en ny anläggning i anslutning till vår ordinarie produktionsanläggning, där det mesta till Geely producerades. Det absolut roligaste med detta projekt har varit att vara med från start med idéstadiet till slutförandet, säger Mikael.

Design Studion – hemligheternas kammare

Arkitektbyrån Design i Göteborg har skapat den övergripande designen, utformningen och projekteringen för fyra av projekten som finns på campus. Den femte byggnaden däremot, ”The Design Studio” är designad av den danska arkitektfirman Cobe A/S. Denna byggnad ska stå för designutvecklingen för Uni3 by Geely.

Det exklusiva designcentret kommer att vara som ”hemligheternas kammare”, där nya produkter, från framför allt Lynk & Co, kommer att designas. Totalytan på byggnaden är 14 000kvm2 och kommer att ha ytor för kontor, showrooms och verkstäder. Företagets identitet och filosofi förstärks genom den multifunktionella designen, där teman som ”personlig”, ”urbanism”, ”ny teknik” och ”respekt” återspeglas genom korridorerna.

Förhållandet mellan de privata och offentliga områdena är noga genomtänkta. Där fasaden på bottenplan är öppen och transparent men succesivt blir alltmer privat ju längre upp man tittar på husen. Detta görs med hjälp av metallister som gradvis placerats tätare med varandra på fasaden. Själva designen av bygganden är centrerad runt ett atrium som sammanbinder det visuella och fysiska kopplingen mellan alla som arbetar i byggnaden.

Fakta:

SAPA-produkter: SAPA Fasad 4150, SAPA Fasad 4150 SSG, SAPA Glastak 5050, SAPA Entréskjutdörr 2086, SAPA Dörr 2086, SAPA Dörr 2086 EI30 och SAPA Dörr 2086 EI60

SAPA-kund: Göteborgs Glasmästeri AB

Arkitekt: Arkitektbyrån Design Göteborg AB & Cobe A/S

Byggherre: Geely innovation center 2 AB

Byggentreprenör: Billström Riemer Andersson Bygg AB

Fotograf: Felix Gerlach

Press contact:

caroline.jonson@hydro.com

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan - Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige