DEKARBONISERING AV BYGGSYSTEM

Under Nordbygg kommer SAPA att presentera de senaste innovationerna inom hållbarhet, och vi hoppas att få diskutera framtidens byggande tillsammans med er.

Vi kommer att presentera allt du behöver veta om hållbart aluminium, det unika 75/95-konceptet och vårt näst steg för att bli ännu mer cirkulära.

Återvunnen aluminium minskar CO2-avtrycket

Framställning av primäraluminium direkt från bauxit kräver en stor mängd energi med nuvarande industriella processer, och detta resulterar i stora utsläpp av CO2, den största växthusgasen och en direkt pådrivare av klimatförändringar. Att istället återvinna aluminium sparar 95% av energin, utan att kompromissa på kvalitéten.

Att använda Hydro CIRCAL 75R minskar klimatavtrycket

Resultatet av att använda Hydro CIRCAL 75R är en drastisk minskning av CO2-utsläpp, 85% jämfört med världsgenomsnittet för produktion av primäraluminium. Med 1,9 kg CO2 per aluminiumkilo är Hydro CIRCAL 75R för närvarande den aluminiumlegering med lägst CO2-utsläpp som finns tillgänglig på marknaden. Och det slutar inte där. Målet är att minska avtrycket ytterligare och använda en legering som innehåller 100% återvunnet aluminium, tillverkat av uttjänta byggprodukter.

Det genomsnittliga CO2-avtrycket för aluminium som används i Europa är 8,6 kg CO2 per aluminiumkilo. Med Hydro CIRCAL 75R minskar detta koldioxidavtryck till 1,9 kg CO2 per aluminiumkilo, vilket förhindrar att 6,3 kg CO2 släpps ut i atmosfären. Ett typiskt aluminiumfönster använder cirka 20 kg aluminium, vilket sparar i genomsnitt 126 kg CO2-utsläpp för varje fönstersystem.

Vårt engagemang för hållbar utveckling fortsätter att växa och vi blickar redan långt in i framtiden. Hydro är det första företaget inom byggsystem i aluminium som tillverkar fönster-, dörr- och fasadprofiler av 100 % återvunnet aluminium: Hydro CIRCAL 100R. Detta nya återvunna material är tillverkat av 100% återvunnet aluminium från uttjänta byggprodukter. Detta gör det möjligt att producera profiler med ett koldioxidavtryck på nästan noll (i genomsnitt 0,5 kg CO2e/kg aluminium), det lägsta i världen. Under tiden pågår också projekten och fler kommer att följa under 2024.

Vill du veta mer? Vi har vårt digitala team på plats under Nordbygg. De kommer att gå igenom de senaste uppdateringarna, visa dig en del tips och trix och finns tillgängliga för frågor.

Du registrerar dig här:
Nordbygg registrering

Hall 1, monter C09:31

23 – 26 april

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan - Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige