Från stål till aluminium när kulturmärkta Rånåsfoss Kraftstasjon behövde nya fönster

Rånåsfoss Kraftstasjon, som går att hitta i Nes kommun, öst om Viken i Norge, är en speciell byggnad av flera anledningar. Den bär på en lång historia som framåt kommer att gå att uppleva genom ett museum i byggnaden. SAPA har genom NorDan levererat Vintage fönster, där den äldre känslan bejakats och på så sätt också bevarat dess historia.

En bild som visar inomhus, vägg, fönster, målad

Automatiskt genererad beskrivning

I 100 år har kraftstationen genererat förnybar energi och i dag är delar av byggnaden kulturmärkt. Rent arkitektoniskt är det en vacker och mycket detaljerad byggnad, med stora, majestätiska glasfasader och fönster som nästan når ner ända till vattenkanten.

Kraftstationens första maskinhall, Rånåsfoss 1, är den del av byggnaden som numera är kulturmärkt och som framöver kommer att användas som museum. När maskinhallen behövde renoveras var det därför med yttersta varsamhet och hållbarhet man ville göra det.

– Målet var att bevara byggnadens ursprung, eller så nära som bara möjligt, säger Ole Petter Mandt, projekledare på NorDan.

Framför allt var det fönstren som var i behov av renovering, då de gamla fönstren var i illa skick. Från att ha varit i stål, fick de nu bli utbytta mot hållbart aluminium. På avstånd ser man ingen skillnad, men lite närmare inpå kan man se att glas och profiler är nya. Själva uttrycket är välbevarat samtidigt som fönsterbytet nu gör hela hallen mer energisnål.

En bild som visar fönster

Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar utomhus, sten, gammal, cement

Automatiskt genererad beskrivning

Ole Petter Mandt uppskattade att arbeta med just det här specifika projektet:

– Det är otroligt givande att arbeta med kulturminnesmärkta byggnader. Just Rånåsfoss Kraftstasjon har stor betydelse, lokalt och nationellt. Här i Norge är vi mycket stolta över vår vattenkraft och rena energi.

En bild som visar utomhus, byggnad, sten, gångväg

Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar fönster, byggnad

Automatiskt genererad beskrivning

Själva renoveringen av Rånåsfoss 1 beskriver han som utmanande, men med ett lyckat resultat:

– Utmaningen inför renoveringen var hur vi kunde bevara byggnadens ursprungliga uttryck men samtidigt tillgodose samma krav på isoleringen som på en ny byggnad, förklarar han och fortsätter:

– Men förutom att det var en mycket tidskrävande process med mycket planering var genomförandet på plats mycket bra. Vi är väldigt nöjda med resultatet nu efteråt.

Ole Petter Mandt berättar vidare att historien bakom Rånåsfoss 1 är mer aktuell än någonsin i dag.

– Turbinerna i Rånåsfoss 1 var de sista som Nazityskland levererade innan de förbjöds till följd av Tysklands krig. I dag är Europa återigen i krig med energin som vapen.

En bild som visar gräs, utomhus, träd, himmel

SAPA-Produkt: Fönster Sapa 1086 Vintage

SAPA-Producent: NorDan

Fotograf: Adam Stirling

Press contact:

caroline.jonson@hydro.com

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan - Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige