Næringslivets Hus – Där nytt möter gammalt

Næringslivets Hus var en av de första byggnaderna i Stavanger med glasfasader. När det var dags för renovering av denna hade man ett tydligt mål, att man inte direkt skulle se någon skillnad på ny och gammal fasad. SAPA har via Time Aluminium AS levererat aluminiumfönster och glasfasader till projektet.

Mitt i cenrala Stavanger, i sydvästra Norge, går det att hitta Næringslivets Hus. Tillsammans med Atlantic Hotel, precis vid Breiavatnet, ingår byggnaden i stadsbildens vackra helhet.

Även om Stavanger sedan 1970-talet varit, och kanske fortfarande är, både Norges och hela Nordens procentuellt snabbast växande stad, är staden samtidigt känd för att vara bra på att bevara det gamla. Stadens äldre stadsdel är mycket välbevarad och många av husen uppges vara från mitten av 1800-talet.

När Næringslivets Hus behövde renoveras var det med hållbarhet i fokus man ville göra det. Byggnaden var en av de första i Stavanger med glasfasader – och den unika prägeln ville man bevara.

– För både arkitekten och stadsantikvarien var det viktigt att det inte blev för många förändringar av fasaduttrycket, berättar Per Sjuve, projektledare på Time Aluminium AS, som stod för entreprenaden.

Själva projektet, att renovera Næringslivets Hus, pågick i flera år. Nya glasfasader skulle på plats och nya väggytor skulle tätas och isoleras – allt medan kontoren i byggnaden fortfarande var i bruk.

– Detta var lite av en utmaning, att kontoren skulle vara i bruk som vanligt under projektets gång, utan allt för stora störningar för hyresgästerna. Men det gick, vi fick inte ett enda klagomål under hela renoveringen, säger Per Sjuve.

En annan utmaning var byggnadens höjd och läge – mitt i de centralaste delarna av Stavanger.

– Vi planerade att hissa de nya glasfasaderna på plats med den största mobilkranen, men vi lyckades faktiskt få dem på plats manuellt, fortsätter Per Sjuve.

Hållbarhetsfokuset när det gäller renoveringen av Næringslivets Hus fanns inte enbart med i själva byggnationen, utan även efteråt. En stor del av det gamla materialet, som byttes ut, fick nämligen leva vidare på nya håll.

Ett exempel på det är de gamla fönsterbågarna i massiv teak. Efter Næringslivets Hus fick de först stanna till i ett hönshus i Hjelmeland, detta för att rengöras från gummilister, beslag, skruvar och spikar – för att därefter få nytt liv på framsidan av styrhytten på veteranbåten ”Jøsenfjord”. Inte vilken båt som helst: En båt som riksantikvarien avsatte upp emot 20 miljoner norska kronor för att restaurera.

Såhär efteråt, när renoveringen av Næringslivets Hus är färdig, känner sig Per Sjuve på Time Aluminium AS mycket nöjd med resultatet.

– Vi är väldigt nöjda med både genomförandet och resultatet. Næringslivets Hus ingår ju i det som är det här specifika områdets helhet, en helhet som många människor möter varje dag. Vid den första anblicken, när renoveringen var klar, var det svårt att se skillnaden mellan ny och gammal fasad. Och det var precis så vi alla ville ha det!

SAPA-Produkter: Sapa fönster 1086 (utbyte av befintliga fönster) och Sapa glasfasad 4150.

SAPA-Producent: Time Aluminium AS

Foto: Adam Stirling

caroline.jonson@hydro.com

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan - Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige