Sapa Building System utvecklar sitt varumärke för att lyfta fram sina värderingar, sitt ursprung och sin affärsmodell

Sapa, helt enkelt!
Sapa Building System har nyligen påbörjat en omprofilering, som ska vara helt genomförd innan årets slut. Med fokus på förenkling ska Sapa Building System förstärka sitt varumärke så att det bättre återspeglar företagets värderingar, ursprung, affärsmodell och produkterbjudande. Syftet är att anpassa varumärket efter företagets identitet och samtidigt särskilja det från koncernens övriga affärsområden. En värld, ett varumärke, en logotyp.

Omprofileringen har drivits på av den ökade tillväxten och behovet av att förmedla ett tydligt budskap och möta framtida förändringar och utmaningar som ett starkt företag.

En värld, ett varumärke, en logotyp

Sapas nya logotyp ger en tydlig visualisering av ett starkt och komplett varumärke, med fokus på en enda gemensam nämnare: aluminium.

Enkel och tydlig färgdifferentiering kommer att användas för att särskilja koncernbolag och moderbolag. Sapas logotyp kommer att ha en distinkt grön färg inspirerad av de djupa skogarna i Skandinavien, där företaget har sina rötter. Färgen symboliserar också de ”gröna” egenskaperna hos aluminium, materialet som ligger till grund för alla våra produkter.

Logotypen har fått rena, enkla linjer och ska främst användas fristående, för att understryka vår öppna, tydliga och tillgängliga företagskultur. Den stilrena och minimalistiska designen hänvisar till den livsstil och affärsstrategi som tillämpas i Skandinavien: ärlig, enkel och utan krusiduller. Vad du ser är vad du får.

I linje med Sapas arv
Denna förenklade strategi ligger helt i linje med våra skandinaviska rötter. Vi älskar enkelhet, vare sig det gäller design, attityd, relationer eller lösningar ... Enkelheten återspeglas också i vår flexibilitet, som är en del av vårt dna. Vi blandar det lokala med det globala och tillhandahåller produkter och lösningar i världsklass på ett enkelt, respektfullt och hållbart sätt. Tillväxt, resultat och kundframgångar mäts i allt större utsträckning i förhållande till miljöeffekter, energibehov och urbanisering. Ambitiöst? Absolut! Men det blir inte enklare än så här!

För mer information, vänligen kontakta Kommunikationsansvarig Laurent Heindorff, tel +46 383 94260, laurent.heindorff@sapagroup.com

Sapa Building Systems AB med huvudkontor i Vetlanda utvecklar och marknadsför Byggsystem, Golvsystem och Transportsystem i aluminiumprofiler i Norden, Baltikum och Centraleuropa genom sina två varumärken SAPA och WICONA. Företaget har cirka 120 medarbetare och en omsättning på cirka 550 miljoner kronor. Inom produktområdet Byggsystem utvecklar och marknadsför vi system till fasader, solskydd, glastak, dörrar och fönster. Vi är marknadsledande i Norden, där intresset för bygglösningar i glas och aluminium ständigt ökar. Vi ingår i världsomfattande norska koncernen Sapa A/S med 22 800 medarbetare, verksamhet i över 40 länder och en omsättning på ca 50 miljarder kronor. Läs mer om företaget på www.sapabuildingsystem.se

Taggar:

Byte av logotyp