SAPA utforskar arkitekturens tvärvetenskapliga utveckling i en ny dokumentärserie

Vi har kommit långt sedan en person ensam designade ett helt projekt, eller när noggrant utformade ornament på pelare och dörrar var de enda integrerande aspekterna av att bygga. Idag, när arkitekturen befinner sig i det kreativa gränssnittet mellan en mängd olika discipliner, kommer SAPA:s nya videoserie att ta en djupare titt på vilka industrier som påverkar området och vilken utveckling som kan förväntas under de kommande åren och decennierna.

"Formatet är en minidokumentär med ett tvärvetenskapligt koncept", säger innehålls- och kommunikationsansvarig Hanna Bouveng. "Vårt mål är att visa hur en stor mängd industrier idag konvergerar för att förändra vårt sätt att bygga och designa."

Material och byggnadsmetoder förändras för att passa en mer hållbar global agenda, och med i utvecklingen följer även andra idéer så som teknologi med dess virtuella verklighet, nya synsätt på konst och design men även effekterna av den pågående globala hälsokrisen.

Med detta uppstår viktiga frågor: Blir hållbarhet designens främsta drivkraft? Vilka byggmaterial kommer att dominera ett designlandskap som i allt högre grad fokuserar på hälsa och säkerhet? Och hur kommer tillkomsten av virtuell och förstärkt verklighet att påverka hur vi planerar byggandet av byggnader och städer?

I jakten på svar har SAPA träffat människor i en mini-dokumentär som alla är i framkant av arkitektur, design och teknisk innovation. Det första avsnittet, som utspelar sig i Stockholm, kommer att släppas den 21 Februari.

För mer information vänligen kontakta:

Caroline Jonsson

caroline.jonson@hydro.com

________________________________________

SAPA, som grundades 1963 och en del av den norska Hydro Group, är ett världsledande i Oslo med huvudkontor inom aluminiumlösningar med närvaro i mer än 40 länder.

Presskontakt:

caroline.jonson@hydro.com / 076 113 97 98

Sapa är ett av Hydros varumärken som erbjuder kompletta system i aluminiumprofiler inom affärsområdena Byggsystem, Transportsystem och Golvsystem. Sapas produkter kännetecknas av skandinavisk enkelhet, användarvänlighet, komfort, säkerhet och hållbarhet.

Taggar: