Skånetrafikens huvudkontor ger nya möjligheter för en kreativ arbetsmiljö

Skånetrafikens nya huvudkontor i Hässleholm är lämpligt belägen nära centralstationen, som har gått från ett traditionellt kontor till ett mer modernt öppet kontorslandskap. Där nya välplanerade samlingsytor finns för en attraktiv arbetsmiljö. SAPA har med hjälp av GlasLindberg leverat fasad och dörr-system till projektet. Byggnaden är även är certifierad enligt Miljöbyggnad Silver.

Efter 20 år i samma lokaler har Skånetrafiken äntligen fått nya fräscha lokaler som möter samhällets nya arbetssätt efter två långa år av pandemi. Det jobbar ungefär 300 personer på det nya huvudkontoret i Hässleholm. Där Skånetrafiken huvudkontor lämpligt ligger belägen jämte Hässleholms centralstation där de kan finns nära sina resande kunder, men också för pendlande arbetare som jobbar på kontoret. Kontorsyta är totalt på 4500kvm, samt en markyta på 2100 kvm. Där byggnaden är designad för tolv hyresgäster men kan enkelt utformas till flera, tack vare sina flexibla utrymmen.

Öppna landskap genererar till en modern kontorsmiljö

Kontoret har tre våningsplan och har blivit skräddarsytt för en aktivitetsbaserad arbetsmiljö med välplanerade ytor. I det nya öppna kontorslandskapet har mötesrummen metodiskt placerats ut. Det flexibla kontoret ger möjligheter för att jobba mer gemensamt, kreativt och koncentrerat, vilket skapar en attraktiv arbetsplats för medarbetarna. Interiören är både hård och mjuk där olika element möts för att skapa en modern och harmonisk kontorsmiljö. På varje vångsplan kan man från gavel till gavel få en förstklassig utsikt på statsmiljön med hjälp av glaspartierna. Bottenvåningen är utsmyckade med uppglasade burspråk som sträcker sig ut mot gatan, vilket bidrar till ett mer levande område dygnet runt. Byggnaden är även är certifierad enligt Miljöbyggnad Silver.

Dynamiska fasad med vackert ljusinsläpp

Det är inte enbart välsammansatt interiört på kontoret utan den yttre fasaden är också välplanerad att samspela med sin omgivning. Planprogrammet som togs fram 2005 har varit grunden för hur arkitekturen på byggnaden är framställd. Med sin höga byggnadsvolym har fasaden och taket utförts i bandtäckt zinkplåt som bryts av betong från bottenvåningen. Denna formstarka arkitektoniska karaktär delas av andra byggnader i grannskapet, vilket skapar en stilren touch i området. Bygganden har ett fantastiskt ljusinsläpp tack vare de stora uppglasade partierna som finns på kort sidorna av kontoret. Där trapphus, gemensamma ytor och mötesrum befinner sig, vilket skapar behagliga och välmående ytor för alla på kontoret. Glaspartierna skapar en perfekt symmetri samt dynamik till betongen och plåten på byggnaden. De stora gavlarna som glaspartierna är utförda med är stärkta genom en mittpelare samt sidopelare, vars plåt medföljer i den invändiga interiören. Detta sammanlänkar och genererar till en rödtråd i hela byggnaden från den yttre fasaden till den inre kontorsmiljön.

SAPA-kund: Glaslindberg
Produkter: SAPA 4150 & 2086

+ 46 73 681 01 52

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan - Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige