• SAPSA/

SAP OCH SAPs ANVÄNDARFÖRENINGAR (SUGEN) I UNIKT SAMARBETE FÖR ATT MÖTA KUNDERNAS FÖRVÄNTNINGAR KRING SAPs NYA SUPPORT- OCH UNDERHÅLLSAVTAL, SAP ENTERPRISE SUPPORT

Report this content

SAPs ANVÄNDARFÖRENINGAR STARTAR EN GLOBAL ARBETSGRUPP FÖR ATT SAMLA IN KUNDERNAS FÖRVÄNTNINGAR KRING SAPs NYA SUPPORT- OCH ANVÄNDARAVTAL. SAPs ANVÄNDARFÖRENINGAR SAMARBETAR ÄVEN MED SAP FÖR ATT UNDERLÄTTA ÖVERGÅNGEN OCH FÖR ATT ÖKA KUNSKAPERNA KRING DET NYA SUPPORT- OCH UNDERHÅLLSAVTALET.

Palo Alto, Kaliforninen, USA, 7 november 2008 – För att bättre matcha SAPs nya support- och underhållsavtal med kundernas förväntningar har SAP och en global sammanslutning av tolv SAP användarföreningar, där svenska SAPSA ingår, ingått samarbete. Sammanslutningen går under namnet SUGEN – SAP User Group Executive Network. Samarbetet mellan SAP och SUGEN är till för att undersöka medlemmarnas strategiska frågeställningar kring SAP Enterprise Support som SAP lanserades i juni 2008.

Syftet med användarföreningarnas arbetsgrupp är att föra fram medlemmarnas gemensamma feedback och att säkerställa värdet av SAP Enterprise Supports erbjudande.

Idag presenteras delar av resultatet från arbetsgruppens medlemsundersökning, som är framtagen för att mäta medlemmarnas uppfattningar om affärsnyttan av SAP Enterprise Support.

Resultatet visar att 90 procent av de tillfrågade ännu inte har förstått helheten av SAP Enterprise Support-erbjudandet, dess värde och kostnadsjustering.

Matthias Herzog, vice ordförande i SUGEN och arbetsgruppens talesperson säger att:
”Vi behöver med gemensamma krafter överbrygga skillnaderna mellan SAPs och kundernas uppfattningar för att säkerställa att det ökade värdet stämmer överens med de höjda underhållskostnaderna”.

SAP har tillsammans med de tolv användarföreningarna satt ihop ett team för att skapa Value Key Performance Indicators (KPIs), nyckeltal för att mäta verkställande, för SAP Enterprise Support. Användarföreningarna och SAP kommer tillsammans att regelbundet utvärdera utvecklingen av dessa nyckeltal (KPI:s) mot kundförväntningarna och anpassa den fortsatta utrullningen av SAP Enterprise Support tills kvalitetsmålen är uppnådda.

”I tillägg till SAPs åtagande för att säkerställa värdet av SAP Enterprise Support, så är användarföreningarna mycket nöjda med att SAP har gått med på att utöka standardsupporten för ERP 6.0”, säger Per Högberg, från SAPSA och vice ordförande i SUGEN.

Léo Apotheker, vice VD för SAP och medlem i SAPs styrelse säger:
”Användarföreningarna fungerar som ett viktigt bollplank för att säkerställa att våra nya initiativ ligger i linje med kundernas förväntningar”.

Han fortsätter:
”Vi satsar nu på att samarbeta med användarföreningarna och våra kunder för att hjälpa dem förstå värdet av SAP Enterprise Support. Vi står bakom vårt nya erbjudande och ser fram emot en fortsatt dialog med användarföreningarna och deras medlemmar”.

SAP fortsätter samarbetet med användarföreningarna och tillsammans har de till exempel redan startat gemensamma workshops för kunderna med syfte att öka kunskapen kring vad SAP Enterprise Support innebär och värdet av avtalet. Dessutom är en road show planerad för att ytterligare kommunicera värdet till kundgruppen. SAP har också kommit överens med användarföreningarna om att regelbundet utvärdera kunskapen och nöjdheten om SAP Enterprise Support genom att utföra ytterligare undersökningar bland kunderna.

Per Högberg från den svenska användarföreningen SAPSA tycker att dessa aktiviteter ligger helt i linje med arbetsgruppens syfte. Han säger:
”Vi är övertygade om att vår dialog med SAP kommer att medföra positiva resultat för SAPs kunder under bytet till SAP Enterprise Support”.

SUGEN
SUGEN grundades 2007 och är en sammanslutning av tolv användargrupper. Syftet med SUGEN är att underlätta en öppen och ärlig dialog mellan medlemmarna och SAP.

SUGEN-medlemmarna består idag av följande användarföreningar:
ASUG (Nordamerika), ASUG (Brasilien), ASUG (Mexico), AUSAPE (Spanien), DSAG (Tyskland, Österrike, Schweiz), JSUG (Japan), SAPSA (Sverige), SAUG (Australien), SAPs användarföreningar i Storbritannien och Irland, SUG-MENA (Mellanöstern, Nordafrika), USF (Frankrike), och VNSG (Nederländerna).