Sardus Ny strategi skall sänka kostnaderna med 60 Mkr per år

60 Mkr i sänkta bruttokostnader och minst 10 procent bättre resultat per år skall på tre år ge ett resultat före finansnetto och skatt på 7- 8 procent. Det är målet för den strategiförändring, som den börsnoterade livsmedelskoncernen Sardus har beslutat att genomföra. Förändringen innebär bl a att flera strategiska funktioner föreslås centraliseras och effektiviseras samt en ökad satsning på produktutveckling och marknadsföring.

Bakgrunden är den otillfredsställande resultatutvecklingen under 2005 och hittills under 2006. Den främsta orsaken är ökad priskonkurrens i kombination med att bolaget inte har kunnat kompensera sig för höjda råvarukostnader, främst inom den svenska charkverksamheten och att produktionskostnaderna stigit på grund av förändringar i produktmixen. Vidare har kostnaderna i samband med etablering och uppbyggnad av den nya affärsenheten Sardus Lätta Måltider varit högre än beräknat. - Dagligvaruhandeln har förändrats kraftigt under de senaste tre åren, konstaterar Per Strömberg, VD för Sardus sedan maj 2006. De traditionella butikerna har fått ett ökat lågprisfokus, kedjornas egna varumärken har expanderat och etableringen av renodlade lågprisbutiker sker i hög takt. Till detta kommer en stark koncentration inom dagligvaruhandeln, både i Sverige och i Danmark. Även på storhushållsmarknaden har konkurrensen skärpts, inte minst avseende anbudsförfarandet i den offentliga sektorn. - Vår strategi och organisation måste anpassas till den nya konkurrensbilden och det kräver, att vi blir mer kostnadseffektiva och satsar kraftfullt på marknadsföring och produktutveckling. De 60 Mkr brutto, som vi skall spara årligen, motsvarar 4 procent av våra varu-flödeskostnader, dvs kostnader för inköp, produktion och logistik. Dessa kostnader utgör 70 procent av koncernens totala kostnader, säger Per Strömberg. Ett ökat kostnadsfokus kommer att prägla samtliga verksamheter och affärsenheter inom Sardus. Genom utökad marknadsföring och förstärkt produktutveckling skall koncernens starka och välkända varumärken som Pastejköket, Arbogapastej, Falbygdens Ost och danska 3-Stjernet stärkas ytterligare. - Flera av våra varumärken och produkter är redan marknadsledande men jag är övertygad om att deras ställning kan stärkas ytterligare, säger Per Strömberg. Vi kommer framför allt att satsa på att utveckla de segment, där marknaden växer, t ex färdiga smörgåsar och delikatess-produkter. Det förslag till ny organisation, som kommer att förhandlas, innebär en centralisering av ansvaret för en rad funktioner som hittills har funnits i samtliga fem affärsenheter. Det rör sig bland annat om varuflödet, d v s inköp, produktion och logistik, ekonomi/administration samt produktutveckling. Avsikten är att på ett effektivare sätt än hittills utnyttja de samordningsfördelar och den kompetens som finns inom koncernen. De fem affärsenheterna, Sardus Chark & Deli, Sardus Foodpartner, Sardus Lätta Måltider, Falbygdens Ost och 3-Stjernet föreslås framöver främst fokusera på försäljning och marknadsföring. Affärsenhetscheferna kommer som tidigare att vara fullt ut ansvariga för lönsamheten i sina bolag. - Vår strategi att växa både organiskt och genom strategiska förvärv kvarstår, säger Per Strömberg. Det innebär, att tillväxtmålet fortfarande är ca 15 procent per år varav ca 4 procent skall ske organiskt. Även våra aktierelaterade mål, att vinsten per aktie skall stiga med minst 10 procent om året och att ca 50 procent av vinsten skall delas ut, är oförändrade. Vårt långsiktiga lönsamhetsmål är nytt och innebär att Sardus inom tre år skall uppnå ett resultat före finansnetto och skatt på 7-8 procent. Nytt är också målet att sänka bruttokostnaderna i varuflödet med 60 Mkr per år. Helsingborg 2006-09-07 AB SARDUS (publ) Per Strömberg, Verkställande Direktör För ytterligare information kontakta: Per Strömberg, VD AB Sardus, 042-38 14 00 alt 070-385 11 91