Sardus januari-juni 2006:

Försämrat resultat i ”Lätta Måltider” ändrar Sardus helårsbedömning

Sardus redovisar idag ett resultat för första halvåret 2006 på 5 Mkr, en nedgång från 25 Mkr samma period 2005. Omsättningen under perioden uppgick till 1 003 Mkr (906), en uppgång på 11 procent. Hela orsaken till det försvagade resultatet är kostnader, som är förknippade med uppbyggnaden och expansionen av den nya affärsenheten Sardus Lätta Måltider. Mot bakgrund av de höga kostnaderna i Sardus Lätta Måltider och affärsenhetens resultat-utveckling under första halvåret bedöms resultatet före skatt 2006 bli i nivå med föregående år. Resultatet före skatt 2005 var 60 Mkr inklusive kostnader avseende nedskrivningar och avsättning till avgångsvederlag för VD. Tidigare publicerad bedömning för helåret 2006 var, att resultatet före skatt skulle bli bättre än föregående år opåverkat av reservering för avgångsvederlag och nedskrivningar, d v s 76 Mkr. ”Bakgrunden till det sämre resultatet inom Sardus Lätta Måltider är främst höga kostnader i samband med införlivandet av förvärv och uppbyggnaden av affärsenheten, som bildades i början av 2005”, kommenterar Sardus nytillträdde VD Per Strömberg. ”Det handlar om distribution och integrationen av smörgåstillverkaren Peigs, som har blivit mer kostsamt än planerat. Vi har omedelbart satt in åtgärder för att komma till rätta med den höga kostnadsstrukturen, bland annat en större översyn av distributionen och förhandlingar om nya avtalsvillkor med handeln. Framtidstron är fortsatt stark för denna affärsenhet, då det rör sig om ett produktsegment i kraftig tillväxt, där Sardus Lätta Måltider nu har en marknadsledande position”. ”En översyn av Sardus strategi pågår och kommer att presenteras under hösten 2006. En intensifierad satsning på lägre kostnader kommer att vara en viktig del av denna strategi”, säger Per Strömberg. Helsingborg 2006-07-18 AB SARDUS (publ) Per Strömberg Verkställande Direktör För mer information kontakta VD Per Strömberg, 070-385 11 91.