Sardus köper smörgåsföretaget Peigs Sandwich Bar

Sardus, som är noterat på Stockholmsbörsens A-lista, har förvärvat smörgås- och salladsproducenten Peigs Sandwich Bar AB (Peigs) i Halmstad av Fazerkoncernen. Peigs omsätter cirka 140 Mkr och har cirka 200 anställda fördelade på 100 heltidstjänster.

Peigs kommer att ingå i affärsenheten Sardus Lätta Måltider tillsammans med företagen i Stockholm, Norrköping och Östersund. Efter förvärvet kommer Sardus Lätta Måltider att omsätta ca 400 Mkr, vilket motsvarar närmare 20 procent av koncernens omsättning och ha cirka 300 årsanställda. Peigs producerar smörgåsar och sallader, som säljs i livsmedelsbutiker och bensinstationer med fokus på södra Sverige. Distributionen sker med egna distributionsbilar. - Vi tror på fortsatt kraftig tillväxt på marknaden för lätta färdiga måltider. I ett internationellt perspektiv är den svenska marknaden fortfarande underutvecklad. Genom förvärvet av Peigs skapar vi ännu bättre möjlighet för fortsatt tillväxt i ett av de snabbast växande segmenten på livsmedelsmarknaden, säger Sardus VD Ragnar Bringert. - Genom förvärvet av Peigs förstärker vi vår marknadsledande ställning på marknaden för färdiga smörgåsar och sallader ytterligare. Genom att integrera Peigs i Sardus Lätta Måltider finns det stora samordningsvinster att göra. Distributionen i södra Sverige förenklas och effektiviseras genom att vi får lokal närvaro. Det finns också stora vinster att göra inom övrig logistik och administration, säger Sardus Lätta Måltiders VD Mats Johansson. Säljaren Fazerkoncernen kommer att fortsätta vara engagerad i verksamheten genom en styrelsepost i Sardus Lätta Måltider under tre år och genom att ta del av resultatet under denna period. - Vi är övertygade om att Sardus Lätta Måltider är rätt ägare till Peigs. Bolaget hamnar nu i en miljö, där förutsättningarna för fortsatt utveckling är de bästa tänkbara, säger ekonomidirektör Harri-Pekka Kaukonen på Fazer. Sardus Lätta Måltider startades i början av 2005 och har som affärsidé att producera, sälja och distribuera måltider som är lätta att inhandla, lätta att konsumera och som även kan vara kalorisnåla. Produkterna, som i första hand utgörs av smörgåsar och sallader, säljs dels under kundernas egna varumärken, dels under det egna varumärket Allerto. Helsingborg den 10 februari 2006 AB SARDUS Ragnar Bringert Verkställande Direktör För ytterligare information ring: Ragnar Bringert Mats Johansson VD AB Sardus VD Sardus Lätta Måltider Telefon: 042 – 37 02 50 Telefon: 036 – 71 96 10 Mobil: 070 – 593 62 73 Mobil: 070 – 516 98 74