Minnet av Elvira Trané hjälper forskning kring Ewings sarkom

Report this content

Elviras Tranés minnesfond har i samverkan med Sarkomföreningen beslutat att med 100 000 kronor stötta den Sarkomtest-studie som leds av professor Anders Ståhlberg, Göteborgs Universitet. Medverkar i projektet gör bland annat också leg läkare Christoffer Vannas, onkolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och forskare vid Cancercentrum på Göteborgs Universitet.

- Det behövs effektivare och känsligare metoder för att följa upp aktuellt sjukdomstillstånd hos patienter diagnostiserade med sarkom, säger professor Anders Ståhlberg. Det gäller dels för att följa upp behandlingssvar under pågående terapi för att minska över- och underbehandling, dels för att hitta sjukdomsåterfall efter avslutad behandling.

Den del av studien som Elvira Tranés minnesfond stöttar fokuserar på Ewings sarkom, som är mycket elakartade tumörer som oftast drabbar ungdomar. Elvira avled av denna diagnos i mars 2021 bara 20 år gammal och det är hennes föräldrar Anna Sigrid och Per Trané som tagit initiativ till fonden.

- Smärtan över att förlora ett barn går aldrig över vad man än gör, men på detta sätt kan minnet av Elvira leda till att unga räddas i framtiden. Vi är säkra på att Elvira önskade sig att vi skulle göra något sådant. Professor Anders Ståhlbergs studie ger hopp. Vi vill tacka alla som möjliggjort detta genom att bidra till fonden till Elviras minne, kommenterar föräldrarna.

Idag används i huvudsak radiologi vid uppföljningar, men det är ett trubbigt mått som ofta missar små förändringar vid tidiga återfall. Det är dessutom svårt att särskilja mellan en aktiv tumörsjukdom och sekundära behandlingsrelaterade effekter. Upprepad radiologisk utvärdering medför dessutom en exponering för höga stråldoser som kan medföra komplikationer.

Till skillnad från många andra tumörformer saknas idag tillförlitliga blodbaserade biomarkörer för att kunna monitorera behandlingen genom blodprov. Professor Anders Ståhlbergs sarkom-teststudie syftar till att utvärdera den kliniska nyttan med blodplasmabaserade biomarkörer för att kunna monitorera patienter diagnostiserade med sarkom och att tidigt upptäcka sjukdomsåterfall.

- Sarkom är en ovanlig och aggressiv form av cancer som ständigt lider brist på resurser vilket gör att få framsteg i överlevnad skett de senaste 30 åren. Det är extra svårt när man ser unga personer, på tröskeln till livet, avlida i sjukdomen. Initiativ som Elviras fond vänder detta kompakta mörker till en strimma av ljus, säger Sarkomföreningens ordförande Magnus Carlsson, som själv förlorat sin dotter i sarkom.

Kort om sarkom:

Sarkom är cancer som kan uppstå i alla åldrar och var som helst, i skelettet, brosk, fett, bindväv, muskler eller blodkärl.

Varje år diagnostiseras mellan 600 och 800 barn och vuxna i Sverige med sarkom. Det utgör mindre än 1 procent av all cancer.  Omkring 10 procent av all cancer hos barn är sarkom.

Eftersom sarkom är så ovanligt, okänt och består av så varierande och ofta aggressiva tumörer, är dödligheten hög. Det skiljer sig från många andra cancerdiagnoser där där tidigare upptäckt och nya läkemedel under senare år har minskat dödligheten dramatiskt.

Sarkom anses vara en av de cancerformer som orsakar flest förspillda levnadsår. Det förekommer i alla åldrar och många dör unga eller relativt unga.

För frågor:

Om forskningen: professor Anders Ståhlberg, anders.stahlberg@gu.se.

Om Elviras fond: Anna Sigrid Trané, annasigrida@hotmail.com, Per Trané, pertrane@gmail.com.

Om Sarkomföreningen Magnus Carlsson, ordförande, magnus.carlsson@sarkom.se, 0705-20 10 91.