Först i Europa med infraröd avisning

SAS Ground Services Norway AS (SGS Norge) är det första ground handling-företag i Europa som ska testa användning av infraröd avisning av flygplan. I dessa dagar riggas det upp en hangar för infraröd avisning på Oslo Airport.

SGS Norge ska tillsammans med Radiant och Oslo Lufthavn AS testa bruk av infraröda värmevågor för att avisa flygplan. Flygplan som avisas med denna metod kör genom en specialbyggd hangar där värmeböljor smälter bort snö och is. Genom infraröd avisning minskas utsläpp av kemikalien glykol med ca 70 procent. – Det är en del av vår strategi att testa nya produkter inom ground handling, så att vi kan erbjuda flygbolag mer effektiva, ekonomiska och miljövänliga produkter i framtiden, säger Ola H. Strand, VD för SGS Norge. Avisningshangaren planeras att tas i bruk för testet från årsskiftet och kommer att fungera som ett komplement till befintlig avisning resten av vintersäsongen. – För Oslo Airport, som en modern flygplats, är det naturligt att anpassa sig till nytänkande hos våra kunder. Vi är positiva till att den nya metoden minskar kemikalisutsläpp och därmed ger ett värdefullt bidrag till vårt miljöarbete på flygplatsen, säger Nic Nilsen, VD för Oslo Lufthavn AS. – Med god erfarenhet från USA ser vi fram till att starta med infraröd avisning i Europa. Vi är glada för att SGS Norge och Oslo Lufthavn är positiva till att använda den nya metoden, säger Svein Utkilen, Radiant. För ytterligare information kontakta: Ola H. Strand, VD SGS Norge, tel +47 95 71 80 42, e-mail ola-henrik.strand@sas.no