Officiellt öppnande av Europas första infraröda avisningshangar

SAS Ground Services Norway AS (SGS Norge) öppnar idag officiellt Europas första infraröda avisningshangar på Oslo Airport. Öppnandet förrättas av transportminister Liv Signe Navarsete. SGS Norge ska tillsammans med Radiant och Oslo Lufthavn AS testa infraröda värmevågor för att avisa flygplan. SGS Norge är det första ground handling-företag och Oslo Lufthavn AS den första flygplatsen i Europa som testar denna metod. Flygplan som avisas kör genom en specialbyggd hangar där värmeböljor smälter bort snö och is. Genom infraröd avisning minskas utsläpp av kemikalien glykol med ca 70 procent. – Vi vill erbjuda flygbolag mer effektiva, ekonomiska och miljövänliga produkter i framtiden, säger Ola H. Strand, VD för SGS Norge. Avisningshangaren ska nu testas och kommer att fungera som ett komplement till befintlig avisning resten av vintersäsongen. – För en modern flygplats som Oslo Airport är det naturligt att anpassa sig till nytänkandet hos våra kunder. Vi är positiva till att den nya metoden minskar kemikalieutsläpp och därmed ger ett värdefullt bidrag till vårt miljöarbete på flygplatsen, säger Nic Nilsen, VD för Oslo Lufthavn AS. – Med god erfarenhet från USA ser vi fram emot att börja med infraröd avisning i Europa. Vi är glada för att SGS Norge och Oslo Lufthavn är positiva till att testa metoden, säger Svein Utkilen på Radiant Europe.