SAS Institute först med traineeprogram för partners

Report this content

SAS Institute, ledande på lösningar för beslutsstöd med avancerad analys, startar ett innovativt traineeprogram för att möta den ökade efterfrågan på kompetenta affärsanalyskonsulter hos partnerföretagen. SAS Institute är först med ett traineeprogram där traineerna anställs av partnerföretagen. Traineeprogrammet startar i augusti 2011 och kommer att fungera som en brygga mellan högskolan och arbetslivet. Inom traineeprogrammet kommer tre olika konsulttyper att utbildas med huvudfokus på statistik, affärsanalys, applikationsutveckling eller dataintegration. SAS Institute gör urvalet tillsammans med Adecco som har lång erfarenhet av framtagning och rekrytering till traineeprogram.

– Marknaden för beslutsstöd med avancerad analys växer starkt och förra året ökade SAS Institutes omsättning med hela 15 procent. Vi får ständigt nya kunder och våra befintliga kunder investerar i nya lösningar. Det här innebär att behovet av kompetenta konsulter ökar, framför allt hos våra partnerföretag, säger Liselotte Jansson, VD på SAS Institute.

SAS Institute kommer att vara ensamma om att använda ett traineeprogram för att utbilda kompetenta affärsanalyskonsulter hos partnerföretag. Traineerna anställs av partnerföretagen och programmet är alltså en tjänst som erbjuds de partnerföretag som är med i SAS Institutes partnerprogram SAS Alliance. För att höja kvalitén ytterligare kommer programmet att certifieras med det certifikat som Traineeguiden tagit fram tillsammans med fackförbunden Sveriges Ingenjörer och Civilekonomerna.

– Med traineeprogrammet ska SAS Institute attrahera och utveckla framtidens konsulter inom affärsanalys. Tanken är att få in ambitiösa konsulter som långsiktigt kan växa och tillföra kompetens till partnerföretagen i SAS Alliance och därmed även till våra kunder.

På det sättet gynnas också SAS Institute av kompetensökningen, säger Patric Hellgren, Nordenansvarig för partners och programansvarig för traineeprogrammet.

Traineeprogrammet vänder sig till den som vill jobba som konsult inom affärsanalys, är relativt nyutexaminerad från högskola eller universitet inom matematik, analys, modellering, programmering och statistik, gärna med erfarenhet från IT-branschen. Programmet ska fungera som en brygga mellan högskolan och arbetsmarknaden.

Traineeprogrammet omfattar 24 månaders utbildning varvat med praktik i affärsanalys, branschförståelse och vad konsultrollen innebär. Efter grundutbildningen på fyra månader jobbar traineerna i olika projekt hos partnerföretagen kombinerat med teoretisk utbildning hos SAS Institute. Inom programmet utbildas tre olika konsultprofiler – statistik med affärsanalys, applikationsutveckling och dataintegration. Alla traineer utbildas i samtliga tre områden, men med huvudfokus på ett av dem. Varje trainee får en fadder på partnerföretaget och även en mentor som är expert på det område traineen fördjupar sig i.

– Intresset är stort hos våra partners. Vi räknar med att ha plats för minst fem traineer i den första kullen som påbörjar traineeprogrammet i augusti, sedan kommer vi starta upp två omgångar per år. Vi tror att programmet kommer attrahera en bra mix mellan manliga och kvinnliga sökande, säger Patric Hellgren, programansvarig för SAS Institutes traineeprogram.

Rekryteringen till traineeprogrammet sker i samarbete med Adecco och ansökningar tas emot mellan den 14 mars och den 8 april. SAS Institute såg Adecco som ett naturligt val då de har lång erfarenhet av framtagning och rekrytering till just traineeprogram. Genom intervjuer och flertal tester, bland annat Assessment center, ska de mest kompetenta studenterna urskiljas. Adecco är även vana att hantera stora volymer och SAS Institute räknar med mellan 200 och 300 sökande till höstens programstart.

För ytterligare information, kontakta:

Liselotte Jansson, VD, SAS Institute
Tel: 08 522 170 43, mobil: 070 481 70 43
E-post:
liselotte.jansson@swe.sas.com

Patric Hellgren, Nordenansvarig Partners och programansvarig för traineeprogrammet, SAS Institute
Tel: 08 522 170 51, mobil: 070 481 70 51
E-post:
patric.hellgren@swe.sas.com

SAS Institute är ledande på lösningar för beslutsstöd med avancerad analys. SAS Institute, även världens största privatägda mjukvaruföretag, omsatte 2010 2,43 miljarder dollar i 120 länder och har sedan 1976 erfarenhet av att utveckla verktyg och metoder som låter stora organisationer lära av sin historia, mäta och kommunicera pågående aktiviteter och inte minst att skapa insikt om framtiden. Världen runt har SAS Institute totalt gjort 50 000 kundinstallationer, bland annat i 92 procent av Fortune 500-företagen. I Sverige startade SAS Institute AB år 1986 och har idag drygt 100 anställda på kontoret i Stockholm. Bland de svenska kunderna finns landets mest betydande företag och organisationer. För mer information besök: www.sas.com/sweden.

Taggar: